In één middag een roadmap voor je eigen pop-up community

"Wat motiveert mensen om actief deel te nemen aan een community?", Wat is de meerwaarde van een Research Community boven een openbare Community?" en "Past mijn onderzoeksvraag binnen een kwalitatief onderzoek?". Met deze vragen liepen de deelnemers van onze Pop-up Community workshop ons pand binnen.

Afgelopen dinsdag 25 februari ontvingen wij 13 enthousiaste deelnemers bij onze Pop-up Community workshop. Werkzaam in diverse organisaties binnen uiteenlopende branches zoals not for profit (Rode Kruis), telecom (Telfort) en retail (Hema). Deze diversiteit zorgde tijdens de workshop voor verfrissende inzichten, goede aanvullingen en toch ook voor veel herkenning. Zo bleken verschillende vraagstukken voor elke sector relevant, zoals: 'Welke informatie wil onze klant of donateur van ons ontvangen?'.

Roadmap en cases

Deelnemers gebruiken tijdens de workshop een 'roadmap' werkblad waarop zij hun eigen vraagstukken in kaart brengen. Zo wordt langzaam maar zeker een helder beeld gevormd van de mogelijkheden die een Pop-up Community biedt. Zo is een van de deelnemers gestart met zijn onderzoeksvragen: "Hoe weet ik welke informatie ik via welk kanaal moet communiceren?", "Op welke momenten zoeken zij naar informatie?". Deze vragen werden zo aangescherpt dat er relevante en heldere kwalitatieve vragen ontstonden. Vervolgens ging hij aan de slag met het identificeren van de juiste doelgroep en de motivaties die hen zou drijven deel te nemen aan een Pop-up community.

Gedurende de workshop werd een theoretisch kader geschetst aan de hand van verschillende cases en praktijksituaties. Zo kregen deelnemers direct een idee bij hoe een Pop-up Community kan worden ingezet en wat andere organisaties eruit hebben gehaald.

greep uit de reacties

"Het is mij duidelijker geworden dat de doelgroep die in mijn ogen moeilijk online te bereiken is, met tips & trucs actief kan worden betrokken bij mijn onderzoeksvragen".

"Leuk om van anderen te horen met welke vraagstukken ze bezig zijn. Dat zet mij weer aan het denken!".

"Ik heb veel nieuwe inspiratie opgedaan en weet nu beter waar ik rekening mee moet houden bij het kiezen van de juiste doelgroep".

Plaatje Pop-up workshop 2014


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.