Enthousiast over reizen met je smartphone in het openbaar vervoer

De meeste reizigers is het wel een keer overkomen: je fietst naar het station en pas bij de poortjes besef je dat je OV-chipkaart nog in de verkeerde jas zit.

Of, je wilt uitchecken in de tram – maar in welk vakje van je portemonnee zat die pas ook alweer? Halte voorbij. Dat moet makkelijker kunnen, vinden de OV-bedrijven in Nederland. De vervoerders en Translink ontwikkelden gezamenlijk met KPN en Vodafone een techniek om de software op je OV-chipkaart te installeren op de SIM van je smartphone. In de toekomst moet je zo kunnen reizen in tram, bus, metro of trein. Een logische volgende stap in het openbaar vervoer: gemakkelijk reizen met je smartphone.

Hoe ging het in zijn werk?
Eind vorig jaar is er een proef gedaan met deze nieuwe manier van reizen in het openbaar vervoer. Zo’n 200 reizigers heeft drie maanden gereisd met de nieuwe chip, die werd geïnstalleerd op je SIM kaart in een mobiele telefoon. Zo wilde men beproeven of de techniek werkt en of reizigers deze nieuwe manier van reizen interessant en daadwerkelijk gemakkelijker vinden.

Welke methodes zijn er gebruikt?
De vervoersbedrijven, Translink en de telefoonproviders waren met name geïnteresseerd in de reizigersbeleving. Aan de hand van evaluatiecriteria die vooraf waren opgesteld, heeft MWM2 het gebruiksgemak gemeten van deze nieuwe stap van reizen in het Openbaar Vervoer. Om het reisgedrag kwantitatief in kaart te brengen, werd deelnemers gevraagd een online dagboek bij te houden. Wekelijks kregen zij vragen waar ze heen waren gereisd en met welk vervoersmiddel. Vervolgens kregen zij enkele inleidende vragen over hun reiservaring tijdens de rit.

Deze inzichten waren een goede basis voor aanvullend kwalitatief onderzoek. In een online community deelden reizigers hun ervaringen, discussieerden ze met andere reizigers en konden ze vragen stellen. Een ervaren Community Manager van MWM2 begeleidde de discussies en vroeg reizigers naar specifieke onderdelen van het reisproces en hun ervaringen ten opzichte van de gewone OV-chipkaart.

Wat leverde het op?
Met name de combinatie tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek leverde nuttige inzichten op. Uit het kwantitatieve dagboek-onderzoek bleek dat vrijwel alle ritten goed zijn verlopen. In het kwantitatief onderzoek kwam naar voren dat de testreizigers het product ook erg prettig vonden in gebruik. ‘Een pasje minder in hun portemonnee’ en het feit dat ze nieuwe producten in de toekomst digitaal konden ophalen noemden gebruikers als voordeel van het reizen met je smartphone. Bovendien konden reizigers alle actuele reis- en productinformatie op hun telefoon zien via een app.

Natuurlijk zijn er ook punten van aandacht. Testreizigers vragen zich bijvoorbeeld af wie er verantwoordelijk is als de conducteur iemands telefoon laat vallen. En hoe bescherm informatie op je telefoon tegen kopiëren? Deze vragen neemt het team van vervoerders, Translink, KPN en Vodafone mee bij de volgende stap in de ontwikkeling van deze innovatie. Of en hoe reizen met je smartphone straks beschikbaar is voor het grote publiek wordt nu bekeken. Houd het nieuws dus goed in de gaten!

ov chipkaart

Meer weten over de proef en de gebruikte onderzoeksmethodes? Neem contact op met Floris Timmermans (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.