Hoe haal je meer uit een Pop up Community? Met deze workshop.

Wat als je een groepsgesprek wil organiseren voor verkennend onderzoek naar een nieuwe dienst, trend of product, maar niet iedereen zit op dezelfde plek? Dan biedt een online Pop Up Community uitkomst.

Een Pop Up Community is een onderzoeksgroep met specifieke kenmerken (bijvoorbeeld medisch specialisten, abonnees van een krant, donateurs of studenten) die snel kan worden ingezet voor onderzoeksvragen die op korte termijn moeten worden beantwoord. Vaak gaat het om verkennend onderzoek via een beschermde omgeving op internet; zodat de klant een beter beeld krijgt van een bepaalde doelgroep. Maar hoe haal je nou het meeste uit je Community? Daarvoor organiseerde MWM2 begin deze zomer de Community Workshop. 

Wat leer je tijdens de Community Workshop?
Aan de workshop deden een aantal klanten van MWM2 mee, waaronder werknemers van de gemeente Leiden, de Kamer van Koophandel, MAKRO en Tata Steel. Het was de eerste workshop die werd gehouden in het Customer Journey Lab, de nieuwe kwalitatieve onderzoeksruimte op de bovenste verdieping van het kantoor van MWM2. In de lichte open ruimte vertelden deelnemers welke vragen binnen hun organisatie leefden en legden twee onderzoekers van MWM2 uit of en hoe ze die met een community konden beantwoorden.

Hoe krijg je de onderzoeksvraag helder?
MWM2 maakte samen met de deelnemers roadmap om helder te krijgen wat hun onderzoeksvraag was. Dat bleek in praktijk nog niet zo eenvoudig. Enerzijds wil je als organisatie namelijk latent levende ideeën naar boven halen met een Community en de onderzoeksvraag zo breed mogelijk houden, anderzijds wil je juist proberen zo specifiek mogelijk te zijn opdat de onderzoeksresultaten die je met verdiepend kwantitatief onderzoek verzamelt ook daadwerkelijk relevant zijn. Grootste risico van verkennend onderzoek is dat de onderzoeksvraag niet helder genoeg is geformuleerd. Daarom leerden deelnemers aan de hand van vier vragen hun onderzoeksvraag te specificeren:

1. Wat wil je weten wat je nu nog niet weet en waarom?
2. Waarin heb je inzichten nodig?
3. Welke doelgroep kan je die inzichten geven?
4. Wat verbindt en interesseert de doelgroep?

‘Wat vinden werknemers van het nieuwe werken?’, was een van de vragen die aan bod kwam en die beantwoord kan worden met een medewerkerscommunity. Vanuit MAKRO kwam een vraag naar boven die gerelateerd was aan informatievoorziening rondom inkoop en bezorging door de horeca-groothandel. Hoe ervaren professionele partijen, bijvoorbeeld inkopers, de communicatie? Tijdens de workshop liet MWM2 zien hoe je als organisatie zo’n vraag kan beantwoorden met een pop up community. MWM2 gaf tips hoe je de doelgroep op de juiste manier verzamelt en motiveert. Tijdens de borrel werden er onderling door deelnemers ervaringen uitgewisseld. Na afloop gingen deelnemers met het geheim achter een geslaagde community naar huis.

workshop foto

Wilt u ook meer uit uw doelgroep halen, of overweegt u een Pop-up Community in te zetten voor onderzoek? Op de website kunt u toekomstige data vinden waarop de workshop wordt gehouden. Deelname aan de Pop-up Community workshop is geheel kosteloos. Voor meer informatie kunt u mailen met Manon Kooiman, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.