Case: Uitgeverij Zwijsen toetst effect digitale nieuwsbrief

Opdrachtgever:
Uitgeverij Zwijsen

Behoefte
Uitgeverij Zwijsen maakt al bijna 170 jaar methoden en leermiddelen Voor het basisonderwijs. Zwijsen vroeg MWM2 hun nieuwe mailing te testen met de communicatietoets. Hadden leerkrachten wel behoefte hadden aan dit type informatie van een uitgever?

zwijsentoetsAanpak:
Ontvangers van de Nieuwsbrief van Uitgeverij Zwijsen kregen een vragenlijst. Daarin kwamen onder meer aan bod de vraag of ze de brief openden, of ze het Schooljournaal vervolgens ook lazen en zo ja, met welke frequentie en mate van aandacht? Ook werd lezers gevraagd op welke onderwerpen ze zouden ‘doorklikken’ en of ze gebruik maakten van de tips. Daarnaast werd de nieuwsbrief getest met de communicatietoets, een onderzoeksmodel dat MWM2 gebruikt om uitingen als e-mails, brieven en folders te analyseren. Deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd de verschillende onderdelen van de nieuwsbrief met plussen en minnen te waarderen op aantrekkelijkheid en begrijpelijkheid op een scherm. Ook konden lezers met de hotspotfunctie spontaan verbeterpunten en opmerkingen plaatsen bij onderdelen van de nieuwsbrief.

Inzichten:
Rian de Wit, communicatieadviseur bij Zwijsen is enthousiast over het onderzoek: ,,De communicatietoets heeft ons veel inzicht gegeven. Het heeft ons gevoel bevestigd dat we met deze nieuwsbrief de juiste snaar raken bij onze doelgroep. Daarnaast hebben we waardevolle tips gekregen ter verbetering. We zijn hier direct mee aan de slag gegaan." 


Meer informatie

Wilt u meer weten over de communicatietoets en het testen van uw (digitale) brieven, folders, e-mails of andere communicatie-uitingen? Neem dan contact op met Saskia de Bruijn op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via tel: 020 - 412 24 05

Zwijssenrapportage


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.