Zwolle is best luisterende gemeente van Nederland!

Gemeentes in Nederland moeten beter leren luisteren naar hun bewoners. Dat blijkt uit de Luistermonitor, het meetmodel voor de best luisterende organisatie dat MWM2 ieder kwartaal toepast in een andere bedrijfstak.

Afgelopen kwartaal nam MWM2 de  dertig grootste gemeentes van Nederland onder de loep.

Zwolle komt met een 6,9 als best luisterende gemeente uit de bus, gevolgd door Dordrecht en Groningen. Delft is hekkensluiter met een 5,4. Maar de cijfers zijn niet om over naar huis te schrijven. Het gemiddelde rapportcijfer is een 6,2. Een op de vier inwoners gaf zijn gemeente een onvoldoende en geen enkele gemeente scoort boven de zeven.

Met name de mate waarop gemeente Zwolle belangstelling toont maakt dat inwoners zich gehoord voelen. Opmerkelijk is dat de gemeente Zwolle binnen deze categorie als enige gemeente een voldoende krijgt. Ook valt op dat jonge inwoners (tot 40 jaar) hun gemeente in het algemeen een hoger cijfer geven (gemiddeld een 6,4) dan oudere inwoners (gemiddeld een 6,1). Lager opgeleiden zijn minder tevreden (6,1) dan hoger opgeleiden (6,3) en de lagere inkomensgroepen zijn ook minder tevreden (6,1) dan de grotere verdieners (6,4). De resultaten zijn relatief laag vergeleken met de telecombranche, waar de luistermonitor vorig kwartaal werd uitgereikt. Toen kwam Simyo met een 7,6 als beste uit de bus, Telfort en T-mobile, beide een 7,2, eindigden als tweede. 

zwolle best luisterende gemeente

Hoe is er gemeten?

In totaal heeft MWM2 1.500 mensen verdeeld over 30 gemeentes ondervraagd. Gemeentes zijn beoordeeld op de mate waarin ze reageren, belangstelling tonen en op product en aanbod (voor Gemeentes vertaald naar bereikbaarheid. Belangstelling tonen heeft daarom een grote impact van 61 procent op het luistervermogen van een gemeente. Reageren heeft een impact van 25 procent en bereikbaarheid heeft een impact van 12 procent.

Per gemeente zijn er vijftig mensen ondervraagd. De doelgroep is hiermee indicatief voor de grootste gemeentes in Nederland. Met de resultaten kan een goed beeld worden geschetst van de dienstverlening door de grootste gemeentes in Nederland volgens Niels Couvreur, senior research consultant bij MWM2.

Ga eerst in overleg – dan ontstaat er begrip

De burger vindt dat gemeentes niet goed luisteren, waarbij bepaalde gemeentes veel minder goed luisteren dan anderen. Met name op het gebied van “belangstelling tonen” is nog werk aan de winkel, zegt Couvreur. Als gemeentes structureel belangstelling gaan tonen voor hun inwoners, zal dat volgens hem snel leiden tot een hoger luistercijfer. ,,Dat kan op veel manieren, maar het begint bij echt luisteren, openstaan voor feedback en het serieus nemen van je burgers. Daar zijn tal van mogelijkheden voor; het opzetten van een luisterpanel of community is een goed voorbeeld.”

Door goed te luisteren kunnen gemeentes politiek draagvlak behouden en beleid maken dat aansluit bij wat bewoners vinden en voelen. Dat voorkomt onrust, zegt Couvreur. Via een panel kan de gemeente de behoeftes van de burger peilen; maar het werkt ook omgekeerd. Inwoners kunnen input geven aan de raadsleden via het panel. Zo kunnen ze het hele jaar door feedback geven, in plaats van eens per vier jaar door het uitbrengen van hun stem. Dat past ook veel beter bij de tijdsgeest, zegt Couvreur.

Meer weten over de luistermonitor of het volledige rapport opvragen? Mail Niels Couvreur op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.