MWM2 pre-test Alzheimer-film

Welke momenten blijven je later bij? De geur van je moeder, je eerste date, je huwelijk, je eerste kind? Warme herinneringen zweven als mistflarden voorbij in de nieuwe korte film van Alzheimer Nederland.

De informatieve video werd eerst getoetst door MWM2, voordat deze via een gerichte campagne online ging. In de nieuwe korte film verbeeldt Alzheimer Nederland de belevingswereld van een man met dementie. ‘Ik ben wat ik me herinner. Dementie neemt mij mijn leven af’, zegt de hoofdpersoon in de emotionele video die onderdeel is van een online campagne. Met de korte film wil Alzheimer Nederland een breed publiek informeren over de ziekte Alzheimer. Alzheimer Nederland behartigt de belangen van 270.000 mensen met dementie en hun mantelzorgers. Om zich ervan te verzekeren dat zij zich ook herkennen in het beeld dat wordt geschetst, vroeg Alzheimer Nederland MWM2 kwalitatief communicatie-onderzoek te doen in verschillende ontwikkelfases van de korte film.

Hoe ging het in zijn werk?

Eerst heeft MWM2 een concepttest uitgevoerd, in de voorfase van de filmontwikkeling. Bij deze vorm van kwalitatief communicatie-onderzoek kreeg algemeen Nederlands publiek en mantelzorgers het concept voorgelegd. Tijdens één-op-één interviews werd respondenten gevraagd of de boodschap duidelijk was en hoe de spot op hen overkwam. De resultaten van het onderzoek werden meegenomen in de uiteindelijke productie van de film. Vervolgens is de film opnieuw aan respondenten voorgelegd tijdens een pre-test. MWM2 heeft ervaring met het houden van interviews met bijzondere doelgroepen, daarom konden ook patiënten en een mantelzorger worden betrokken in het onderzoek.

Enerzijds wilde Alzheimer Nederland met de film een realistisch beeld schetsen van de ziekte die er voor zorgt dat de wereld van een patiënt steeds diffuser wordt. Anderzijds moest de spot ook hoop uitspreken en voldoende begrijpelijk zijn voor een breed publiek. Het communicatie-onderzoek hielp Alzheimer Nederland vast te stellen waar de juiste balans lag.

Het bleek volgens Alzheimer Nederland ,,bijzonder waardevol” om de doelgroep in een vroeg stadium actief te betrekken. Op die manier heeft MWM2 Alzheimer Nederland in staat gesteld om een impactvolle en relevante spot te maken waar ook de achterban zich in vindt.

Bekijk de hele film hier

Meer weten over kwalitatief onderzoek, de concept-test of pre-test? Mail Linda Koelemij op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.