Sociale media goede indicator voor switchen van zorgverzekering

Consumenten zijn het positiefst over Anderzorg, blijkt uit online trendonderzoek uitgevoerd door de afdeling Social Insights van MWM2 naar het sentiment van consumenten over zorgverzekeraars op sociale media.

Vooral de lage premie en de campagne met Rapper Sef werden zeer positief beoordeeld. Een stuk minder positief waren consumenten over Zilveren Kruis. De verzekeraar werd vooral negatief beoordeeld op het promoten van de vergoeding van Islamitische besnijdenissen en de hoogte van de premies.

Goede indicator
Het meten van het online sentiment op sociale media is een goede indicator voor het aantal overstappers naar een nieuwe zorgverzekering. Het aantal berichten op sociale media is indicatief voor het aantal overstappers. In 2013 en 2014 werd er het meest over zorgverzekeringen op sociale media gesproken en veranderde ook de meeste mensen van zorgverzekeraar.     

Overstapmaand is bron van irritatie
Bij de overweging om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar speelt de hoogte van de premie de voornaamste rol. Het verschil in hoogte van de premie moet dan echter wel substantieel zijn, anders nemen de consumenten de moeite niet, blijkt uit analyse van de berichtgeving. Over het algemeen zijn zorgverzekeringen dan ook omgeven door irritaties van consumenten. Ze irriteren zich over de onduidelijkheid van vergoedingen, de korte tijd die ze hebben om over te stappen, de rompslomp die ermee gemoeid is, en aan de overdaad aan reclames. Daarnaast verbazen zij zich erover dat zorgverzekeraars zich alleen lijken te richten op het aantrekken van nieuwe klanten in plaats van zich ook te richten op het behoud van bestaande klanten.

Volledig rapport
MWM2’s Social Insights onderzocht het sentiment van de 6 meest besproken zorgverzekeraars van Nederland (Zilveren Kruis, VGZ, CZ, Menzis, FBTO en Anderzorg) op alle sociale media, zoals sociale netwerken, videosites, blogs en fora. Het onderliggende rapport geeft waardevolle inzichten in de drijfveren en barrières van consumenten om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Indien u dit rapport wilt ontvangen of wilt weten hoe MWM2 Social Insights uw organisatie kan helpen, kunt u contact opnemen met:
Aniek Schmal via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel: 020 – 412 24 05


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.