MWM2 onderzoekt communicatiestrategie Open Universiteit

De Open Universiteit (OU) biedt naast cursussen, volledige WO bachelor- en masteropleidingen aan, gericht op werkend Nederland. Maar weten mensen die op zoek zijn naar een opleiding op academisch niveau de Open Universiteit ook te vinden? De OU vroeg MWM2 om input te verzamelen voor de positionering en communicatiestrategie van de OU.

Klantreis onderzocht
MWM2 heeft onderzoek gedaan naar de klantreis van iemand die zich oriënteert op een opleiding. Wat voor beeld heeft deze aspirant-student van de Open Universiteit en waarvoor denkt hij dat hij bij de Open Universiteit terecht kan?
Om deze vragen te beantwoorden heeft MWM2 een combinatie van on- en offline onderzoek gedaan. Dagelijks kregen communityleden vragen over waar ze hun zoektocht begonnen, wat hun startpunt was en hoe ze hun zoektocht ervaarden. Deze inzichten zijn verder uitgediept in individuele interviews.

Wat heeft het onderzoek opgeleverd?
Studenten oriënteren zich vooral online en hebben primair een intrinsieke motivatie: eindelijk iets doen waar je écht gelukkig van wordt. Maar bij het zoeken naar een opleiding is er geen haast, de zoektocht blijkt een sluimerend proces waarbij de geboden informatie vanuit onderwijsinstituten lastig te filteren is voor de doelgroep.

Behoefte aan persoonlijk advies
Er is behoefte aan een online gids, met een duidelijk overzicht van alle beschikbare opleidingen en een focus op het toekomstperspectief (de baan of het werkgebied zelf). Het onderzoek heeft concrete handvatten opgeleverd voor de positionering van de Open Universiteit en aansluiting van marketingcommunicatie bij de behoeftes van de doelgroep. Bijvoorbeeld meer op maat gesneden advies en persoonlijk contact.

“Ogen geopend”
Rieny van den Munckhof van de Open Universiteit is enthousiast over de rijke inzichten die het onderzoek heeft opgeleverd. “Deze vorm van kwalitatief onderzoek is een zeer prettige en verhelderende manier om meer inzicht te krijgen in je doelgroep. Je doelgroep in eigen bewoordingen horen vertellen over opgedane ervaringen en meningen, zegt zoveel meer dan de ‘droge’ resultaten in een rapportage. Dit onderzoek heeft ons de ogen geopend.

Meer weten over kwalitatief onderzoek van MWM2?
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van kwalitatief onderzoek voor uw communicatiestrategie? Neem contact op met Linda Koelemij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.