Stroomstoring: bron van klachten en inhakers op sociale media

De stroomstoring van afgelopen dinsdag in delen van Amsterdam heeft met 15.294 berichten gezorgd voor een hype op sociale media.

Negentig procent van de berichten was negatief en betrof vooral klachten over Liander en treinen die niet reden. Maar uit het onderzoek van MWM2 Social Insights blijkt dat de stroomstoring ook een bron van inspiratie was voor bedrijven en media om grappige inhakers op sociale media te plaatsen.

Zo maakte Qmusic onder het motto “Oorzaak stroomstoring // Het Geluid” handig gebruik van de storing om op YouTube promotie te maken voor hun actie “Raad het Geluid”. De Speld kopte: “Salarissen bankiers twee uur lang niet verhoogd vanwege stroomstoring”. De Telegraaf plaatste een artikel over de bevoorrading van Albert Heijn die door de stroomstoring in de knel kwam met het bijschrift: “Dat wordt even wat minder hamsteren”. En tot slot plaatste Heineken op Facebook een foto van schuimend bier met de tekst “Vanavond stroomt het wel weer”.    

Toch was het overgrote deel van de berichten negatief. Vooral netbeheerder Liander en de Nederlandse Spoorwegen kregen er op sociale media flink van langs. De laatste vooral omdat zij volgens velen faalden in hun informatievoorziening naar de reiziger. Ook Liander werd slechte informatie verweten. Zo vond men het onbegrijpelijk dat de oorzaak van de stroomstoring lang onbekend bleef. Het enige lichtpuntje in het donker was het decor voor mooie foto’s en de NS die gratis koffie uitdeelden op het koude perron. 

Dit onderzoek is uitgevoerd door MWM2 Social Insights. Wilt u weten hoe Social Insights ook  uw bedrijf of organisatie aan waardevolle inzichten kan helpen, neem dan contact op met:
Aniek Schmal via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel: 020 – 412 24 05


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.