MWM2 onderzoek leidt tot actie van Minister Asscher

In een brief aan de Tweede Kamer heeft Minister Asscher de uitkomsten gedeeld van onderzoek dat MWM2 deed naar het inburgeringsonderwijs in Nederland.

Kwalitatief & kwantitatief onderzoek
Het onderzoek van MWM2 bestond uit een kwantitatief deel onder 221 taaldocenten en een kwalitatief deel, waarin interviews zijn gehouden met taaldocenten, vrijwilligers en academici. Docenten zijn over het algemeen positief en beoordelen het inburgeringsonderwijs gemiddeld met een 7,6. Wel werden een aantal verbeterpunten genoemd. Minister Asscher kondigde aan hierop actie te zullen ondernemen.

Verbeterpunten
Eén van de verbeterpunten behelst het niveauverschil van de cursisten in de klas. Dit knelpunt kwam ook al in een eerder onderzoek van MWM2 onder inburgeringsplichten naar voren. Daaruit bleek dat intaketoetsen wel worden afgenomen, maar dit niet altijd leidt tot een klassenindeling naar niveau.

Verder geven de ondervraagde docenten aan dat ze niet altijd tevreden zijn over de lesmethoden die ze gebruiken. Ook vinden ze de informatievoorziening van de overheid niet altijd duidelijk. Tot slot zou in de les vaker examentraining gegeven kunnen worden en zijn niet alle docenten bekend met de wetgeving rondom het examenonderdeel ONA (Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt).

Onderzoek als basis 
De Minister heeft aangekondigd in gesprek te gaan met de beroepsgroep en opleidingsinstellingen over het aantal uren onderwijs, de lesmethoden, examentraining en informatie en bijscholing met betrekking tot de wetgeving. De suggesties uit het kwalitatieve onderzoek van MWM2 zal hij hierbij meenemen.

Meer weten?
Wilt u meer weten wat MWM2 kan doen voor overheidsinstellingen en non profit organisaties, neem dan contact op met Rachel van Rootselaar via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  of tel: 020 - 412 24 05


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.