Vier mythes over User Experience onderzoek ontkracht

Er zijn veel misverstanden over User Experience onderzoek. Manon van de Schilde (MWM2’s UX Specialist) ontkracht de vier hardnekkigste misverstanden:

1. Onze website is ontwikkeld door professionals, die weten wel wat werkt en wat niet
“Niet helemaal waar, want wat gangbaar is en doorgaans goed werkt, kan voor uw specifieke doelgroep niet goed uitpakken. Een goed voorbeeldje is het hamburgermenu (een icoontje met drie streepjes boven elkaar). Het is trending om dit te gebruiken, maar toen wij hier onlangs voor de Universiteit Utrecht onderzoek naar deden, kwam naar voren dat hun doelgroep dit niet herkende als een navigatiemiddel en zocht naar het menu van de site”.

2. Een mooi en goed design zorgt automatisch voor een goede user experience
“Nee helaas. Het helpt als een website mooi is ontworpen, maar een goed ontwerp alleen is niet zaligmakend. Slechte content en een onlogische structuur zullen ervoor zorgen dat uw website het niet goed zal doen”.

3. UX-onderzoek is alleen nuttig als je website gemaakt wordt en bijna af is
“Nee, u kunt het beste uw website indien mogelijk in de conceptfase laten testen. Dus eigenlijk als er nog helemaal niets is. Dit bespaart tijd en kosten omdat u grote fouten al in een heel vroeg stadium voorkomt. Daarnaast is het zinvol om uw website ook na verloop van tijd nog te laten testen. Is uw content goed en voldoet uw site nog steeds aan de (toegenomen) verwachtingen van uw doelgroep?”

4. UX-onderzoek is duur en duurt lang
“Ook dat is niet waar. MWM2 kan al binnen 1 tot 2 weken resultaten leveren. Bovendien hebben wij geen groot testpanel nodig om uw website te onderzoeken. Met 4 tot 6 personen kunnen we de belangrijkste knelpunten al aan het licht brengen”.


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.