Hoe u de taal van uw klant leert spreken

Goede communicatie begint met goed luisteren naar uw klant om te begrijpen waarover, én hoe u uw klant moet aanspreken. De taal van uw klant spreken is essentieel bij goede communicatie, maar hoe leert u de taal van de klant spreken? MWM2 heeft drie onderzoeksvormen die zich heel goed lenen om hier inzichten in te verkrijgen.

Social Insights vertelt u welke beelden en woorden u moet gebruiken
Bij Social Insights luisteren we alleen naar uw doelgroep zonder ons in de discussie te mengen. Voor één van onze opdrachtgevers maakten we een analyse van de wijze waarop mannen op sociale media praten over het weghalen van lichaamshaar. Welke woorden gebruiken zij? Wat is de tone of voice in hun gesprekken en wat zien zij graag op de verpakkingen van scheerapparaten? Het onderzoek was een ‘eye-opener’ voor de opdrachtgever want het bleek dat mannen helemaal niet gecharmeerd zijn van een Adonis op de verpakking die helemaal kaal is. Liever zien zij 'echte' coole mannen mét haar. De opdrachtgever gebruikte deze inzichten om de afbeeldingen en tekst op hun verpakking aan te passen. Bovendien wisten ze beter waar, en hoe ze de doelgroep konden benaderen en informeren. 

Een Community geeft eerlijke feedback op uw communicatie
Ook MWM2 Communities lenen zich bij uitstek om de taal van uw klant te leren spreken. Temeer omdat in Communities de leden deels zelf bepalen waar ze het over willen hebben. Zo kwam tijdens een sessie van één van onze opdrachtgevers een productnaam te sprake. Eén van de leden van de Community gaf aan een compleet andere associatie te hebben met de productnaam en kreeg daarin bijval van de andere leden. Er werd ter plekke een andere naam bedacht die aan de opdrachtgever werd voorgelegd. De opdrachtgever besloot daarop de naam van het product te wijzigen.

Focusgroepen geven u diepere inzichten in uw communicatie
In een Focusgroep laten we mensen praten over een bepaald thema. Dit is een manier om er snel achter te komen welke argumenten en woorden de boventoon voeren. Die argumenten staan soms haaks op de argumenten die organisaties gebruiken, zo bleek ook uit een onderzoek van een commercial van een charitatieve organisatie die zich richt op eerlijke handel. Tijdens het groepsgesprek bleek al gauw dat de Focusgroep zich niet kon vinden in de abstracte manier waarop zij werden aangesproken. Een veel door de organisatie gebruikte term als ‘duurzaamheid’ bleek niet aan te spreken. De Focusgroep wilde liever woorden horen als ‘eerlijke handel’ en ‘arbeidsomstandigheden’. De opdrachtgever besloot hierop de commercial aan te passen.

Meer informatie en advies
Wilt u vrijblijvend advies over welke vorm van onderzoek voor uw communicatieonderzoek het meest geschikt is, neem dan contact op met Saskia de Bruijn via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel: 020 – 412 24 05


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.