MUNT Hypotheken winnaar MWM2 Social Reputatie Index 2017

Van vijf belangrijke Nederlandse hypotheekverstrekkers (te weten: Rabobank, ABN AMRO, ING, Aegon en MUNT Hypotheken) heeft MUNT Hypotheken de beste reputatie op sociale media.

MUNT Hypotheken is daarmee de winnaar geworden van de ‘MWM2 Social Reputatie Index 2017’: een uniek, onafhankelijk en gevalideerd onderzoeksmodel waarmee marktonderzoeksbureau MWM2 over een periode van een jaar de impact van relevante berichtgeving op sociale media op de reputatie van merken meet.

Hoe is gemeten?
De ‘MWM2 Social Reputatie Index’ is een schaal die varieert van een score van -100 (negatieve sociale reputatie) tot +100 (positieve sociale reputatie) en wordt bepaald door het sentiment van de berichtgeving op sociale media te meten, maal de factoren volume en bereik. Berichten op belangrijke fora of sociale media met een groot bereik krijgen een grotere wegingsfactor dan berichten met een gering bereik.

MUNT Hypotheken heeft beste sociale reputatie
Met een score van +27,5 komt MUNT Hypotheken als winnaar uit de bus, gevolgd door Aegon en ING met een respectievelijke score van +14,5 en +13,5. De positieve score van MUNT wordt voornamelijk bepaald door de positieve berichtgeving over de lage rente en gunstige voorwaarden van MUNT Hypotheken. Ook de snelle afhandeling van de hypotheekaanvragen wordt bij MUNT Hypotheken geroemd. MUNT Hypotheken scoort wel lager op volume dan haar concurrenten, maar wordt wel veel genoemd op belangrijke en invloedrijke fora zoals ‘Tweakers’ en het ‘Hypotheken Forum’. Daarbij zijn maar liefst 84% van de berichten over MUNT Hypotheken positief.

Reactie MUNT Hypotheken
Menno Luiten, Commercieel Directeur van MUNT Hypotheken is “ongelofelijk blij” met het winnen van de MWM2 Social Reputatie Index Award: “Met MUNT Hypotheken kiezen we er bewust voor om consumenten samen met onafhankelijke hypotheekadviseurs aan een perfect passende hypotheek te helpen. Onze klanten proberen we daarbij steeds beter en sneller van dienst te zijn. Sociale media zijn daarbij een belangrijk instrument, naast ons online klantportal en het Kop-MUNT platform waarin we achtergronden en verdiepingen van het hypotheeknieuws geven. Voor de markt blijkt dat inmiddels een niet meer weg te denken bron van informatie te zijn. Alles bij elkaar heeft dit onze sociale reputatie blijkbaar zo goed gemaakt, dat wij als winnaar uit de bus zijn gekomen. Dit stimuleert ons om het nog beter te doen.

Consument ontevreden over rente en voorwaarden ABN AMRO en Rabobank
ING, ABN AMRO en Rabobank worden het vaakst besproken  op sociale media. De berichtgeving over Rabobank en ABN AMRO is echter overwegend negatief op de belangrijke fora en reviewsites, waardoor beide hypotheekverstrekkers niet hoger uitkomen dan een score van -7,7 (Rabobank) en -16,8 (ABN AMRO). Op sociale media worden beide hypotheekverstrekkers vooral negatief beoordeeld op -voor consumenten belangrijke- onderwerpen als de rente en de hypotheekvoorwaarden. Rabobank wordt wel positief beoordeeld op de snelle afhandeling van de hypotheekaanvraag, terwijl ABN AMRO goed beoordeeld werd op de kosten van een adviesgesprek.

Sentiment volume en bereik 2

Tweede plaats voor Aegon
De positieve score van +14,5 van Aegon laat zien dat het voor organisaties vooral belangrijk is ervoor te zorgen dat er op de belangrijke plaatsen op sociale media positief over je gesproken wordt. Aegon kent een overall negatief sentiment van 42% ten opzichte van 27% positief. De positieve berichtgeving is echter met name te vinden op invloedrijke en veel gelezen fora en reviewsites, waardoor Aegon op een verdienstelijke tweede plaats komt in MWM2’s Social Reputatie Index 2017

Over de MWM2 Social Reputatie Index Award
De ‘MWM2 Social Reputatie Index Award’ is een jaarlijks onderzoek naar de online reputatie van grootste of belangrijkste aanbieders binnen een specifieke branche. De prijs is in 2016 voor het eerst uitgereikt aan Albert Heijn voor de supermarkt met de beste reputatie op sociale media.

Meer informatie
Als u meer informatie wilt over dit onderzoek dan kunt u contact opnemen met Aniek Schmal, Manager Social Insights van MWM2 via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. nr.: 020 – 412 24 05


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.