Not for Profit

In alle sectoren binnen de not-for-profit branche ziet MWM2 eenzelfde trend; het individu wordt steeds belangrijker. Overheidsinstanties luisteren steeds vaker naar hun inwoners, en burgerparticipatie ontwikkelt zich voortdurend. Binnen de zorg wordt de wens van de patiënt/cliënt steeds belangrijker, en wordt het aanbod hierop afgestemd. Charitatieve instellingen zetten meer in op dialoogmarketing en persoonlijk (online) contact om in de gunst van de donateur te komen. In het onderwijs gaat het steeds vaker om de persoonlijke ontwikkeling van de leerling/student. En belangenorganisaties (zoals vakbonden, consumenten- en brancheorganisaties) worden afhankelijker van de gratie van hun leden.

Daarnaast speelt mee dat beslissingen steeds meer onder een vergrootglas liggen. Organisaties moeten steeds nadrukkelijker verantwoording afleggen over wat ze doen. De burger wil weten waar zijn belastinggeld heengaat, de donateur wil zien hoe zijn donatie besteedt wordt, en het lid wil waar voor zijn contributie. Transparante communicatie speelt hierbij een belangrijke rol.  

Deze ontwikkelingen hebben tot gevolg dat marktonderzoek, inzicht krijgen in wat men precies wil, almaar belangrijker wordt.

Het not-for-profit brancheteam bedient de volgende sectoren:

Belangenorganisaties

De sector waarin belangenorganisaties zich bevinden, noemen wij het 'Maatschappelijk Middenveld'. De naam zegt eigenlijk alles: belangenorganisaties staan midden in de samenleving en vertegenwoordigen grote groepen mensen. Reden genoeg om continu op de hoogte te blijven over wat er speelt.

Charitatieve instellingen

In tijden van crisis raken charitatieve instellingen subsidies kwijt en zijn ze steeds vaker afhankelijk van giften van donateurs. Als gevolg daarvan wordt fondsenwerving almaar belangrijker. Het is daarom essentieel om te begrijpen hoe donateurs het best te bereiken zijn om geefgedrag te stimuleren en om de inzet van collectevrijwilligers te optimaliseren.

Onderwijs

De onderwijssector heeft al jaren last van bezuinigingen en een tekort aan onderwijzend personeel. Toch wordt persoonlijke aandacht voor leerlingen/studenten steeds belangrijker. Het is daarom belangrijk om inzicht te krijgen in de wensen van leerlingen/studenten en om de inzet van docenten te optimaliseren.

Overheid

Met de opkomst van burgerparticipatie is het voor overheidsinstanties steeds belangrijker geworden om een vinger aan de pols te houden. Marktonderzoek is een integraal onderdeel geworden van beleidsvoering.

Zorg

De zorgsector is met 1,2 miljoen werknemers veruit de grootste sector van Nederland. Toch kampt de zorgsector met een tekort aan personeel, een groeiende zorgvraag en teruglopende overheidsuitgaven. Het wordt voor zorgaanbieders dus steeds belangrijker om de dienstverlening te optimaliseren en de kwaliteit van het personeelsbestand op peil te houden.

Not for Profit

Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.