02 UX edit

4 Mythes over UX-onderzoek ontkracht

UX onderzoek ook wel User Experience onderzoek is hot. MWM2’s UX Specialist Manon van de Schilde ontkracht de vier meest hardnekkige misverstanden:

1. Onze website is ontwikkeld door professionals, die weten wel wat werkt en wat niet

“Niet helemaal waar, want wat gangbaar is en doorgaans goed werkt, kan voor uw specifieke doelgroep niet goed uitpakken. Een goed voorbeeldje is het hamburgermenu (een icoontje met drie streepjes boven elkaar). Het is trending om dit te gebruiken, maar toen wij hier onlangs voor de Universiteit Utrecht onderzoek naar deden, kwam naar voren dat hun doelgroep dit niet herkende als een navigatiemiddel en zocht naar het menu van de site”.

2. Een mooi en goed design zorgt automatisch voor een goede user experience

“Nee helaas. Het helpt als een website mooi is ontworpen, maar een goed ontwerp alleen is niet zaligmakend. Slechte content en een onlogische structuur zullen ervoor zorgen dat uw website het niet goed zal doen”.

3. UX-onderzoek is alleen nuttig als je website gemaakt wordt en bijna af is

“Nee, u kunt het beste uw website (indien mogelijk) in de conceptfase laten testen. Dus eigenlijk als er nog helemaal niets is. Dit bespaart tijd en kosten omdat u grote fouten al in een heel vroeg stadium voorkomt. Daarnaast is het zinvol om uw website ook na verloop van tijd nog te laten testen. Is uw content goed en voldoet uw site nog steeds aan de (toegenomen) verwachtingen van uw doelgroep?”

4. UX-onderzoek is duur en duurt lang

“Ook dat is niet waar. MWM2 kan al binnen 1 tot 2 weken resultaten leveren. Bovendien hebben wij geen groot testpanel nodig om uw website te onderzoeken. Met 4 tot 6 personen kunnen we de belangrijkste knelpunten al aan het licht brengen”.

 

Manon MG 2371

Meer informatie

Manon van de Schilde

m.vandeschilde@mwm2.nl
×

UX-onderzoek

Het wordt steeds belangrijker om digitale producten op continue basis te optimaliseren en bij te blijven met de snelle ontwikkelingen op de markt. UX onderzoek is nodig om te achterhalen wat hun behoefte en ervaring is. MWM2 biedt uiteenlopende methoden en technieken om uw website en/of mobiele applicaties te onderzoeken. Wij werken met zowel kwantitatieve als kwalitatieve methoden en zien kansen voor vernieuwing in elke fase van het onderzoekstraject: van concept tot design, van prototype tot website die al live staat.

Bekijk meer cases en nieuws over UX-onderzoek

Cases & Nieuws