...

4 Mythes over UX-onderzoek ontkracht

Over UX-onderzoek bestaan veel onterechte aannames.Wij ontkrachten de vier meest hardnekkige misverstanden:

1. Onze website is ontwikkeld door professionals, die weten wel wat werkt en wat niet.

“Niet helemaal waar, want wat gangbaar is en doorgaans goed werkt, kan voor jouw specifieke doelgroep niet goed uitpakken. Een goed voorbeeld is het hamburgermenu (een icoontje met drie streepjes boven elkaar). Het is trending om dit te gebruiken, maar toen wij hier onlangs voor de Universiteit Utrecht onderzoek naar deden, kwam naar voren dat hun doelgroep dit niet herkende als een navigatiemiddel en zocht naar het menu van de site”.

2. Een mooi en goed design zorgt automatisch voor een goede user experience.

“Nee helaas. Het helpt als een website mooi is ontworpen, maar een goed ontwerp alleen is niet zaligmakend. Slechte content en een onlogische structuur zullen ervoor zorgen dat je website het niet goed zal doen”.

3. UX-onderzoek is alleen nuttig als je website gemaakt wordt en bijna af is.

“Nee, je kunt het beste je website (indien mogelijk) in de conceptfase laten testen. Dus eigenlijk als er nog helemaal niets is. Dit bespaart tijd en kosten omdat het grote fouten al in een heel vroeg stadium voorkomt. Daarnaast is het zinvol om je website ook na verloop van tijd nog eens te laten testen. Is je content nog steeds goed en voldoet je site nog altijd aan de (toegenomen) verwachtingen van je doelgroep?”

4. UX-onderzoek is duur en duurt lang.

“Ook dat is niet waar. MWM2 kan al binnen 1 tot 2 weken resultaten leveren. Bovendien hebben wij geen groot testpanel nodig om een website te onderzoeken. Met 4 tot 6 respondenten kunnen we de belangrijkste knelpunten al aan het licht brengen”.

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!