58 maaltijdbezorgers 2

Consument ziet weinig verschil tussen maaltijdbezorgers

Aanbieders van diverse maaltijdbezorgers (zoals Thuisbezorgd.nl, Deliveroo, Foodora en UberEats) moeten meer doen om zich te onderscheiden van hun concurrenten, zo blijkt uit een social media analyse van Marktonderzoekbureau MWM2.

Zowel in het algemeen gemeten sentiment als in de analyse van individuele posts en berichten op alle social media komt duidelijk naar voren dat consumenten zich afvragen waarin de diverse aanbieders van elkaar verschillen?

Ook dienstverlening wordt nagenoeg gelijk beoordeeld

Alle vier onderzochte maaltijdbezorgers worden positief beoordeeld op gemak van bezorgen, goed en op tijd geleverde bezorging, en respect voor de bezorgers. Het aanbieden van kortingsbonnen en kortingsacties, waar de maaltijdbezorgers veelvuldig gebruik van maken, wordt door consumenten gewaardeerd maar niet als onderscheidend gezien.

Ook de negatieve berichtgeving is voor de diverse aanbieders nagenoeg gelijk. Het gaat hierbij vooral om fouten in de bezorging (bezorgtijd, verkeerde maaltijd, koud eten, etc.) en technische problemen (kortingscodes, ruzie met de app, missende informatie).

Bezorgers grootste bron van irritatie én sympathie

Ook de berichtgeving op social media over de bezorgers zelf is voor alle aanbieders vrijwel hetzelfde. De bezorgers worden op social media zowel verfoeid als bewonderd. De negatieve berichtgeving betreft vooral het asociale gedrag van fiets- en scooterkoeriers en de klacht dat ze niet goed zichtbaar zijn. Dezelfde koeriers krijgen echter veel respect en waardering bij slecht weer, zoals storm, regen en sneeuw.

Aniek MG 2194

Meer informatie

Aniek Schmal

a.schmal@mwm2.nl
×

Open Data

Berichten op Twitter, Facebook, online discussies en reviews geven organisaties belangrijke inzichten in trends en ontwikkelingen. Ze bepalen steeds meer de merkreputatie, loyaliteit van merken en aankoop van producten en diensten. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata & vertalen naar waardevolle en bruikbare inzichten is een vak; ons vak. MWM2 biedt daarom meerdere oplossingen om optimaal van deze data gebruik te maken en deze te koppelen aan inzichten uit andere databronnen.

Bekijk meer cases en nieuws over research open & sociale data

Cases & Nieuws
×

Social Insights

Social Insights is de methode om inzichtelijk te maken wat er online over uw merk, product of thema wordt gezegd. Peer-to-peer bepalen immers steeds meer de merk¬reputatie, loyaliteit en aankoop van een merk of product. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata is een vak apart. Monitoring tools volstaan niet omdat het internet ruis en spam bevat en menselijke intelligentie nodig is om te begrijpen welke informatie relevant is, waar die gevonden wordt en hoe deze te interpreteren . MWM2 achterhaalt en bundelt hoge kwaliteitsdata van klanten, ontdekt (latente) klantbehoefte en vertaalt dit naar concrete inzichten, adviezen en kansen.

Bekijk meer cases en nieuws over social insights

Cases & Nieuws