12 Jumbo Kerst 2

Inzicht in trends en campagnes rond de Kerst

Behoefte

Jumbo wil dominanter worden met haar recepten en assortiment en de ongevraagde klantfeedback van social data gebruiken ten behoeve van productoptimalisatie, communicatie en campagnes. Daarom wilde Jumbo weten wat er leeft onder consumenten als het gaat om de voorbereiding van kerst(maaltijden) en de bijbehorende stress. 

Aanpak

Social Insights verrichtte onderzoek op Facebook, Twitter, fora, blogs, Pinterest, YouTube en Instagram en vond 3.000 berichten over kerstrecepten en 2.800 berichten over het kerstaanbod van Jumbo, AH en Lidl en het aantal views en reacties op de Jumbo kerstcampagne. In de zoekstrategie is er gezocht naar specifieke combinaties van woorden en zijn de berichten gefilterd op ruis, spam, reclame en duplicaten zodat alleen relevante en betekenisvolle berichten van consumenten overblijven. Deze zijn vervolgens handmatig geanalyseerd op sentiment en gecodeerd op onderwerpen zoals kwaliteit, assortiment, recept, openingstijden, kerstreclame, winkelervaring, etc. De handmatige analyse houdt rekening met de behoeftes, drijvers en de onderliggende emoties achter de geplaatste berichten van consumenten. 

Inzichten

Dankzij het Social Insights-onderzoek kreeg Jumbo inzicht in wanneer consumenten beginnen met zoeken naar recepten en waar zij hun inspiratie vandaan halen. Ook gaf het inzicht in hoe consumenten een keuze maken tussen de verschillende supermarkten in de kerstperiode en welke ingrediënten het meest populair zijn. De analyse van de reacties op hun kerstreclames en assortiment toonde aan welke bronnen en middelen de meeste positieve impact hadden (video’s, Facebook, magazine, bloggers, etc.). Dit gaf Jumbo handvatten hoe zij met haar campagnes en assortiment in de toekomst nog beter aan kan sluiten bij de behoeften van de consumenten. 

Aniek MG 2194

Meer informatie

Aniek Schmal

a.schmal@mwm2.nl
×

Communicatie & Merk

Marktonderzoek vormt de essentiële basis voor het bouwen van sterke merken. MWM2 biedt een breed scala aan oplossingen op het gebied van campagne- en merkonderzoek. Zo heeft MWM2 bijvoorbeeld de communicatietoets; een volledige pre-test die inzicht levert in boodschap overdracht, waardering, merk en effect. MWM2 heeft ook een eigen UX-lab waar applicaties en websites worden getest.

Bekijk meer cases en nieuws over communicatie en merk

Cases & Nieuws
×

Open Data

Berichten op Twitter, Facebook, online discussies en reviews geven organisaties belangrijke inzichten in trends en ontwikkelingen. Ze bepalen steeds meer de merkreputatie, loyaliteit van merken en aankoop van producten en diensten. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata & vertalen naar waardevolle en bruikbare inzichten is een vak; ons vak. MWM2 biedt daarom meerdere oplossingen om optimaal van deze data gebruik te maken en deze te koppelen aan inzichten uit andere databronnen.

Bekijk meer cases en nieuws over research open & sociale data

Cases & Nieuws
×

Social Insights

Social Insights is de methode om inzichtelijk te maken wat er online over uw merk, product of thema wordt gezegd. Peer-to-peer bepalen immers steeds meer de merk¬reputatie, loyaliteit en aankoop van een merk of product. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata is een vak apart. Monitoring tools volstaan niet omdat het internet ruis en spam bevat en menselijke intelligentie nodig is om te begrijpen welke informatie relevant is, waar die gevonden wordt en hoe deze te interpreteren . MWM2 achterhaalt en bundelt hoge kwaliteitsdata van klanten, ontdekt (latente) klantbehoefte en vertaalt dit naar concrete inzichten, adviezen en kansen.

Bekijk meer cases en nieuws over social insights

Cases & Nieuws