61 Workshop Kwali resize 2

MWM2 lanceert workshop kwalitatief onderzoek

Geïnteresseerden kunnen nu bij MWM2 zelf leren om interviews af te nemen. Tijdens de korte en laagdrempelige cursus ‘Leren Luisteren’, leren de cursisten van ervaren kwalitatieve research consultants hoe zij succesvol en met meer zelfvertrouwen zelf een kwalitatief onderzoek kunnen uitvoeren.

Opzet, interviewtechnieken & rapportage

De workshop beslaat een dagdeel en bestaat uit drie onderdelen. In het eerste deel van de workshop wordt de onderzoeksopzet behandeld. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.: welke methodiek kun je het beste inzetten, doe je een interview of groepsdiscussie, hoeveel respondenten heb je nodig en waar kun je het interview het beste afnemen?  In het tweede deel van de workshop krijgen de cursisten ‘tips en tricks’ over gesprekstechnieken. Zo leren ze o.a. hoe je een respondenten op z‘n gemak stelt. Ook wordt er ruim aandacht besteed aan het beperken van de sociaal wenselijkheid van antwoorden. Oftewel: hoe zorg je er voor dat respondenten niet met je meepraten, maar dat ze eerlijk hun mening geven? In het laatste onderdeel komt de rapportage aan bod. Daarin leren de cursisten om een sterke analyse en aantrekkelijke rapportage te maken die zorgt voor impact op de eigen organisatie.

Opdrachtgevers actief betrekken

Volgens Directeur Govert van den Bos past dit nieuwe initiatief uitstekend in het aanbod van dienstverlening van MWM2: “Wij moedigen onze opdrachtgevers aan om zo veel mogelijk te luisteren naar klanten. En dit waar mogelijk ook veel zelf te doen. Ons Research Platform is daar een goed voorbeeld van. Wij leveren alle software én support waarmee opdrachtgevers zelf hun onderzoek kunnen starten. De workshop ‘Leren Luisteren’ligt hier in het verlengde van: het is goed om hier zelf actief betrokken bij te zijn. Verhalen van klanten zullen op medewerkers een onuitwisbare indruk maken, en hen beter maken in hun dagelijkse werkzaamheden. Je moet dan wel weten wat je doet: wij brengen iedereen die dat wil de grondbeginselen bij.”    

Annemijn BIJGESNEDEN

Meer informatie

Annemijn van Ginneken

a.vanginneken@mwm2.nl
×

Kwalitatief Onderzoek

Hoe meer gegevens u hebt, des te lastiger is het de rode draad te vinden die alle punten verbindt. Kwalitatief onderzoek is de lijm binnen de data. Het schetst contexten het laat zien wat die data betekenen in de praktijk. Kwalitatief onderzoek biedt houvast bij explorerende vragen over de customer journey, conceptontwikkeling en -toetsing, maar ook inzicht bij verdiepende vragen over o.a. klanttevredenheid, imago en bekendheid. Wij voeren hiertoe diepte-interviews en groepsdiscussies uit op locatie of in ons eigen ‘Customer Journey Lab’.

Bekijk meer cases en nieuws over interviews en groepsdiscussies

Cases & Nieuws