...

Social Insights’ voorspellende waarde

Begin 2017 deed MWM2 onderzoek naar het online sentiment over Zorgverzekeringen. MWM2 keek hoe er op sociale media over de zes meest besproken zorgverzekeraars gesproken werd en onderzocht wat de drijfveren van consumenten waren om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. 

Conclusie & gevolg

MWM2 concludeerde dat consumenten het positiefst waren over AnderZorg en dat het negatieve sentiment overheerste voor Menzis, FBTO en VGZ. Ook zagen we een negatieve piek voor Zilveren Kruis op 31 december over het vergoeden van Islamitische besnijdenissen. Nadat de mutatiecijfers bekend waren geworden bleek wederom dat het MWM2 onderzoek een goede indicatie te zijn geweest voor het aantal overstappers van zorgverzekering. 

Mutatiecijfers Vektis

Op 19 april 2017 publiceerde het centrum voor informatie en standaardisatie voor zorgverzekeraars Vektis de cijfers van het aantal mutaties van zorgverkering op 1 januari 2017. Uit deze cijfers blijkt dat AnderZorg percentueel veel klanten er bij heeft gekregen, terwijl de zorgverzekeraars die minder goed scoorden in het onderzoek percentueel ook veel klanten verloren (Menzis, FBTO en VGZ). De piek voor Zilveren Kruis kwam waarschijnlijk te laat en was inhoudelijk niet sterk genoeg om mensen te doen overstappen; zij bleven net boven de 0% haken.

Vaker voorspellende waarde

Het is niet voor het eerst dat sociale media onderzoek een voorspellende waarde blijkt te hebben. Ook bij de Tweede Kamerverkiezingen zagen we dat de twee partijen met de meeste zetels (VVD & PVV) de dagen voor en tijdens de verkiezingsdag het meest besproken werden online. Voor organisaties loont het daarom om grondig en gedegen onderzoek te doen naar het volume en sentiment van hun organisatie en die van concurrenten op sociale media. Goed onderzoek vraagt echter om handmatige analyses om ruis te elimineren, de relevante data te filteren en het sentiment en drijvers te analyseren. MWM2 is hier expert in en werkt o.a. voor Nestlé, Jumbo, KPN, Nierstichting en Munt hypotheken.   

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!