Social Insights voorspelde 2

Social Insights' voorspellende waarde

Begin 2017 deed MWM2 onderzoek naar het online sentiment over Zorgverzekeringen. MWM2 keek hoe er op sociale media over de zes meest besproken zorgverzekeraars gesproken werd en onderzocht wat de drijfveren van consumenten waren om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. 

Conclusie & gevolg

MWM2 concludeerde dat consumenten het positiefst waren over AnderZorg en dat het negatieve sentiment overheerste voor Menzis, FBTO en VGZ. Ook zagen we een negatieve piek voor Zilveren Kruis op 31 december over het vergoeden van Islamitische besnijdenissen. Nadat de mutatiecijfers bekend waren geworden bleek wederom dat het MWM2 onderzoek een goede indicatie te zijn geweest voor het aantal overstappers van zorgverzekering. 

Mutatiecijfers Vektis

Op 19 april 2017 publiceerde het centrum voor informatie en standaardisatie voor zorgverzekeraars Vektis de cijfers van het aantal mutaties van zorgverkering op 1 januari 2017. Uit deze cijfers blijkt dat AnderZorg percentueel veel klanten er bij heeft gekregen, terwijl de zorgverzekeraars die minder goed scoorden in het onderzoek percentueel ook veel klanten verloren (Menzis, FBTO en VGZ). De piek voor Zilveren Kruis kwam waarschijnlijk te laat en was inhoudelijk niet sterk genoeg om mensen te doen overstappen; zij bleven net boven de 0% haken.

Vaker voorspellende waarde

Het is niet voor het eerst dat sociale media onderzoek een voorspellende waarde blijkt te hebben. Ook bij de Tweede Kamerverkiezingen zagen we dat de twee partijen met de meeste zetels (VVD & PVV) de dagen voor en tijdens de verkiezingsdag het meest besproken werden online. Voor organisaties loont het daarom om grondig en gedegen onderzoek te doen naar het volume en sentiment van hun organisatie en die van concurrenten op sociale media. Goed onderzoek vraagt echter om handmatige analyses om ruis te elimineren, de relevante data te filteren en het sentiment en drijvers te analyseren. MWM2 is hier expert in en werkt o.a. voor Nestlé, Jumbo, KPN, Nierstichting en Munt hypotheken.   

Aniek MG 2194

Meer informatie

Aniek Schmal

a.schmal@mwm2.nl
×

Open Data

Berichten op Twitter, Facebook, online discussies en reviews geven organisaties belangrijke inzichten in trends en ontwikkelingen. Ze bepalen steeds meer de merkreputatie, loyaliteit van merken en aankoop van producten en diensten. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata & vertalen naar waardevolle en bruikbare inzichten is een vak; ons vak. MWM2 biedt daarom meerdere oplossingen om optimaal van deze data gebruik te maken en deze te koppelen aan inzichten uit andere databronnen.

Bekijk meer cases en nieuws over research open & sociale data

Cases & Nieuws
×

Social Insights

Social Insights is de methode om inzichtelijk te maken wat er online over uw merk, product of thema wordt gezegd. Peer-to-peer bepalen immers steeds meer de merk¬reputatie, loyaliteit en aankoop van een merk of product. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata is een vak apart. Monitoring tools volstaan niet omdat het internet ruis en spam bevat en menselijke intelligentie nodig is om te begrijpen welke informatie relevant is, waar die gevonden wordt en hoe deze te interpreteren . MWM2 achterhaalt en bundelt hoge kwaliteitsdata van klanten, ontdekt (latente) klantbehoefte en vertaalt dit naar concrete inzichten, adviezen en kansen.

Bekijk meer cases en nieuws over social insights

Cases & Nieuws