11 Panelevaluatie 2016 2

Onderzoek via de app is favoriet

We navigeren met onze smartphone, we bankieren ermee, versturen e-mails en lezen artikelen op het kleine scherm. Waarom dan niet onderzoeksvragen invullen op je mobiel? Circa de helft van panelleden van klantpanels onder de vijftig jaar, doet het liefst aan onderzoek mee via hun smartphone. Dat blijkt uit de jaarlijkse panelevaluatie van MWM2 over 2016. 

30.000 panelleden gaven hun mening

MWM2 beheert zo’n 150 klantenpanels voor organisaties als de NS, Coöp, ABN AMRO en De Persgroep. De panels variëren in grootte van 200  tot 90.000 deelnemers. Ieder jaar onderzoekt MWM2 hoe panelleden hun deelname aan het panel beleven. In totaal deden bijna 30.000 leden mee de evaluatie van dit jaar.

Vooral jongeren willen mobiel onderzoek

Met name jonge panelleden gebruiken het liefst hun smartphone voor onderzoek. Ruim zestig procent van de panelleden onder de 35 jaar geeft de voorkeur aan vragenlijsten invullen via hun smartphone, als een onderzoek tot twee minuten duurt. Bovendien zegt 45 procent van de panelleden onder de 35 nu ook al hun telefoon te gebruiken voor het invullen van (langere) vragenlijsten.

Dat jonge panelleden de voorkeur geven aan kort mobiel onderzoek, betekent niet dat ze weinig vragen willen beantwoorden. Panelleden onder de 35 zijn bereid tot wel elf vragen in te vullen op hun smartphone. Iets oudere panelleden (tot 50 jaar) geven aan tot wel zeven vragen te willen beantwoorden met hun mobiele telefoon.

Meer dan 80% wil Research App downloaden

Misschien wel de meest opvallende conclusie: meer dan tachtig procent van de panelleden die willen meewerken aan mobiel onderzoek is ook bereid de bijbehorende onderzoeksapp te downloaden. Met de Mobile Research app kunnen zij snel, op iedere plek en op hun moment van de dag de vragen invullen. De angst dat iets ‘extra’s’ downloaden teveel moeite zou kosten of teveel opslagruimte zou innemen, gaat dus niet op. Maar wat wordt nu als prettig ervaren bij onderzoek via de smartphone?

Maak het panelleden makkelijk

Soms is een site niet goed te zien op het kleinere scherm van een telefoon. Korte, visuele, gebruiksvriendelijke vragenlijsten maken het de panelleden makkelijker, zo is onze ervaring. Bij onderzoek via de app, gaat de responsgraad omhoog als deelnemers worden uitgenodigd via een pushbericht.

Mobiel onderzoek biedt veel meer mogelijkheden

Het leuke aan mobiel onderzoek is dat je ook de extra mogelijkheden kan benutten van de smartphone”, zegt Wouter Bos, projectleider mobiel bij MWM2. "Bijvoorbeeld door iemands locatie (geodata) te koppelen aan het moment waarop de vraag wordt gesteld. Zo kan je een toerist die het Rijksmuseum inloopt vragen naar zijn ervaring bij het kopen van de tickets. Of, bij het verlaten van het museum, vragen om een korte evaluatie van de positieve en negatieve kanten van zijn bezoek. Je kan zelfs iemand die voor de Nachtwacht staat traceren met (i)Beacons en op dat moment vragen of hij of zij een reproductie wil kopen in de Museumshop? Met data die een smartphone verzamelt, kunnen onderzoeksvragen veel specifieker worden ingestoken.

 

 

MelvinVL MG 2783

Meer informatie

Melvin van Luit

m.vanluit@mwm2.nl
×

Panel & Community

Klanten denken graag mee met u mee om uw producten, diensten en communicatie beter te laten aansluiten op hun wensen. Door goed naar uw klanten te luisteren zorgt u voor verbinding en weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Een ideaal instrument om te luisteren naar uw klanten is een eigen panel of community. MWM2 is marktleider op het gebied van Panels & Communities en weet hoe een Community of Panel moet worden opgezet en gemanaged, zodat een deelnemer zich verbonden voelt en er optimale inzichten worden gegenereerd.

Bekijk meer cases en nieuws over research panels en communities

Cases & Nieuws
×

Mobile & Visual Insights


MWM2 innoveert continu en investeert o.a. in research via mobiele technologie zoals onderzoek via WhatsApp, facebook en apps van opdrachtgevers. Ook maken we exclusief gebruik van toegewijde mobiele panels waarmee klanten op een laagdrempelige wijze uitgenodigd worden voor zowel kwantitatief onderzoek als online discussies. In alles wat wij doen stellen wij de respondent centraal. Daarom houden wij onze onderzoeken kort, visueel en respondentvriendelijk. Eén van de technieken die we hiervoor toepassen is ‘Visual Insights’. Bij Visual Insights geven klanten aan de hand van visuele cues alleen feedback over onderwerpen die er voor hen echt toe doen.

Bekijk meer cases en nieuws over ‘Mobile en Visual Insights’

Cases & Nieuws