62 Social Reputatie Index 02 2

Munt Hypotheken heeft beste online reputatie

MUNT Hypotheken is de winnaar geworden van de ‘MWM2 Social Reputatie Index 2017’: een uniek, onafhankelijk en gevalideerd onderzoeksmodel waarmee marktonderzoeksbureau MWM2 over een periode van een jaar de reputatie van merken meet op social media. 

Hoe is gemeten?

De ‘MWM2 Social Reputatie Index’ is een schaal die varieert van een score van -100 (negatieve sociale reputatie) tot +100 (positieve sociale reputatie) en wordt bepaald door het sentiment van de berichtgeving op social media te meten, maal de factoren volume en bereik. Berichten op belangrijke fora of social media met een groot bereik krijgen een grotere wegingsfactor. Het onderzoek is gehouden onder vijf belangrijke Nederlandse hypotheekverstrekkers: Rabobank, ABN AMRO, ING, Aegon en MUNT Hypotheken.

MUNT Hypotheken heeft beste sociale reputatie 

Met een score van +27,5 komt MUNT Hypotheken als winnaar uit de bus, gevolgd door Aegon en ING met een respectievelijke score van +14,5 en +13,5. De positieve score van MUNT wordt voornamelijk bepaald door de positieve berichtgeving over de lage rente en gunstige voorwaarden van MUNT Hypotheken. Ook de snelle afhandeling van de hypotheekaanvragen wordt bij MUNT Hypotheken geroemd. MUNT Hypotheken scoort wel lager op volume dan haar concurrenten, maar wordt wel veel genoemd op belangrijke en invloedrijke fora zoals ‘Tweakers’ en het ‘Hypotheken Forum’. Daarbij zijn maar liefst 84% van de berichten over MUNT Hypotheken positief. 

Ontevreden over rente en voorwaarden ABN AMRO en Rabobank

ING, ABN AMRO en Rabobank worden het vaakst besproken op social media. De berichtgeving over Rabobank en ABN AMRO is echter overwegend negatief op de belangrijke fora en reviewsites, waardoor beide hypotheekverstrekkers niet hoger uitkomen dan een score van -7,7 (Rabobank) en -16,8 (ABN AMRO). Op social media worden beide hypotheekverstrekkers vooral negatief beoordeeld op -voor consumenten belangrijke- onderwerpen als de rente en de hypotheekvoorwaarden. Rabobank wordt wel positief beoordeeld op de snelle afhandeling van de hypotheekaanvraag, terwijl ABN AMRO goed beoordeeld werd op de kosten van een adviesgesprek.  

Tweede plaats voor Aegon

De positieve score van +14,5 van Aegon laat zien dat het voor organisaties vooral belangrijk is ervoor te zorgen dat er op de belangrijke plaatsen op social media positief over je gesproken wordt. Aegon kent een overall negatief sentiment van 42% ten opzichte van 27% positief. De positieve berichtgeving is echter met name te vinden op invloedrijke en veel gelezen fora en reviewsites, waardoor Aegon op een verdienstelijke tweede plaats komt in MWM2’s Social Reputatie Index 2017.  

Aniek MG 2194

Meer informatie

Aniek Schmal

a.schmal@mwm2.nl
×

Open Data

Berichten op Twitter, Facebook, online discussies en reviews geven organisaties belangrijke inzichten in trends en ontwikkelingen. Ze bepalen steeds meer de merkreputatie, loyaliteit van merken en aankoop van producten en diensten. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata & vertalen naar waardevolle en bruikbare inzichten is een vak; ons vak. MWM2 biedt daarom meerdere oplossingen om optimaal van deze data gebruik te maken en deze te koppelen aan inzichten uit andere databronnen.

Bekijk meer cases en nieuws over research open & sociale data

Cases & Nieuws
×

Social Insights

Social Insights is de methode om inzichtelijk te maken wat er online over uw merk, product of thema wordt gezegd. Peer-to-peer bepalen immers steeds meer de merk¬reputatie, loyaliteit en aankoop van een merk of product. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata is een vak apart. Monitoring tools volstaan niet omdat het internet ruis en spam bevat en menselijke intelligentie nodig is om te begrijpen welke informatie relevant is, waar die gevonden wordt en hoe deze te interpreteren . MWM2 achterhaalt en bundelt hoge kwaliteitsdata van klanten, ontdekt (latente) klantbehoefte en vertaalt dit naar concrete inzichten, adviezen en kansen.

Bekijk meer cases en nieuws over social insights

Cases & Nieuws
×

Over MWM2

MWM2 is de ‘one stop shop’ voor iedere organisatie die goed naar zijn klanten wil luisteren. Wij hebben alle onderzoeksmethoden en technologie onder één dak. Wij zijn marktleider op het gebied van klantenpanels & communities en zijn actief in vrijwel alle branches. Honderden (toonaangevende) organisaties weten door te meten met MWM2.

Bekijk meer cases en nieuws over MWM2

Cases & Nieuws