17 AH Social media 2

Albert Heijn heeft beste online reputatie

Albert Heijn heeft de beste online reputatie van Nederlandse supermarkten. De Zaanse grootgrutter kwam als winnaar van MWM2’s Social Reputatie Index 2016 uit de bus. Daarmee liet het concurrenten Dirk en Jumbo achter zich. De Social Reputatie Index is een gevalideerd onderzoeksmodel van MWM2 dat voor dit onderzoek is toegepast op de drie grootste supermarktketens: Albert Heijn, Dirk en Jumbo.

Hoe is er gemeten?

De Social Reputatie Index combineert drie componenten: sentiment, volume en bereik. Sentiment gaat over de vraag hoe mensen praten over ‘drivers’ zoals product & assortiment, winkelbeleving, acties en prijs. Volume gaat over het aantal keer dat er over het merk wordt gepraat. Bereik heeft te maken waar er gepraat wordt. Een organisatie moet, om een hoge index score te hebben, hoog scoren op alle drie componenten. 

Dienstverlening bepalend

Opvallend is dat Jumbo als enige een negatief cijfer krijgt, terwijl het merk bij eerder onderzoek als populairste supermarkt uit de bus kwam. Reden voor die hoge waardering destijds was dat alle online berichten over de prijsvechter waren meegenomen in het onderzoek, ook nieuws over bijvoorbeeld de Lotto Jumbo sportploeg. Die berichten hebben wij er dit keer uitgefilterd omdat wij ons een beeld wilden vormen van de (online) dienstverlening van de supermarkten.

Albert Heijn winnaar

Albert Heijn profiteert met haar reputatie veel van haar acties zoals de moestuintjes, de dino’s en de restaurantzegel. Ook zijn consumenten enthousiast over het uitgebreide (en groene) assortiment. Ook is de spreiding over sociale kanalen beter dan bij Jumbo en Dirk hetgeen zich uit in een goed bereik.  

Aniek MG 2194

Meer informatie

Aniek Schmal

a.schmal@mwm2.nl
×

Social Insights

Social Insights is de methode om inzichtelijk te maken wat er online over uw merk, product of thema wordt gezegd. Peer-to-peer bepalen immers steeds meer de merk¬reputatie, loyaliteit en aankoop van een merk of product. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata is een vak apart. Monitoring tools volstaan niet omdat het internet ruis en spam bevat en menselijke intelligentie nodig is om te begrijpen welke informatie relevant is, waar die gevonden wordt en hoe deze te interpreteren . MWM2 achterhaalt en bundelt hoge kwaliteitsdata van klanten, ontdekt (latente) klantbehoefte en vertaalt dit naar concrete inzichten, adviezen en kansen.

Bekijk meer cases en nieuws over social insights

Cases & Nieuws
×

Over MWM2

MWM2 is de ‘one stop shop’ voor iedere organisatie die goed naar zijn klanten wil luisteren. Wij hebben alle onderzoeksmethoden en technologie onder één dak. Wij zijn marktleider op het gebied van klantenpanels & communities en zijn actief in vrijwel alle branches. Honderden (toonaangevende) organisaties weten door te meten met MWM2.

Bekijk meer cases en nieuws over MWM2

Cases & Nieuws
×

Open Data

Berichten op Twitter, Facebook, online discussies en reviews geven organisaties belangrijke inzichten in trends en ontwikkelingen. Ze bepalen steeds meer de merkreputatie, loyaliteit van merken en aankoop van producten en diensten. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata & vertalen naar waardevolle en bruikbare inzichten is een vak; ons vak. MWM2 biedt daarom meerdere oplossingen om optimaal van deze data gebruik te maken en deze te koppelen aan inzichten uit andere databronnen.

Bekijk meer cases en nieuws over research open & sociale data

Cases & Nieuws