37 Panel evolutie 2

Van survey- naar connected-panels

MWM2 is marktleider op het gebied van klantenpanels en heeft goed zicht op de markt. In de afgelopen jaren hebben wij ervaren dat de focus van klantenpanels steeds meer is verschoven. Klanten worden steeds beter gehoord door organisaties en de mogelijkheden groeien daar in mee!

Het begon met surveys

In eerste instantie was het klantenpanel een geavanceerde database met een groep mensen die van tijd tot tijd een survey kreeg voorgelegd. Surveys alleen bleek al gauw ontoereikend te zijn: ze zijn overwegend éénrichtingverkeer en geven niet altijd de benodigde informatie. De onderliggende motivaties bleken met een survey moeilijk te achterhalen. 

Klantenpanel wordt een community

Het klantenpanel werd steeds vaker een community. Dus een platform waar klanten ook met elkaar kunnen communiceren en actief meedenken met de organisatie. Sinds 2009 heeft het panelplatform naast survey ook mogelijkheden voor andere onderzoeksmethoden zoals een forumdiscussie.

Meer manieren om naar klanten te luisteren

MWM2 ontwikkelde in de loop van de tijd steeds meer manieren om een panellid naar zijn mening te vragen: via een vragenlijst, een challenge, een poll, een live gesprek of het bijhouden van een dagboek. Ook worden fysieke sessies georganiseerd. Het grote voordeel daarvan is dat een klant het leuk vindt om betrokken te blijven. Een ander voordeel is dat het dieperliggende gedrag van de klant op deze manier te achterhalen is. Er kan immers in een groepsdiscussie of één-of-één gesprek worden doorgevraagd en bijgestuurd, en de communityleden kunnen met elkaar in gesprek. 

Ook de presentatie is veranderd

Ook veranderde de wijze van presentatie. Onderzoeken worden nu visueel aantrekkelijk aangeboden; het zijn korte, mooie en intuïtieve vraagtypen met weinig tekst. De meeste drempels om mee te doen worden hiermee weggenomen. 

Andere bronnen koppelen aan research data

De volgende stap is het koppelen van externe bronnen aan het klantenpanel of research community,  zoals data uit het CRM-systeem, of data van social media. De antwoorden worden door die combinatie van data rijker en onderzoeken worden to-the-point. De klant krijgt namelijk geen vragen meer over onderwerpen waar de organisatie al voldoende data van heeft.   

MelvinVL MG 2783

Meer informatie

Melvin van Luit

m.vanluit@mwm2.nl
×

Bedrijfsdata

Organisaties hebben in hun systemen (zoals in hun CRM) zelf vaak grote hoeveelheden waardevolle klantdata. Denk bijvoorbeeld aan data over het aankoopgedrag en productgebruik. MWM2 hanteert diverse analysetechnieken om deze data te gebruiken en te koppelen aan onderzoeksdata. Door deze bronnen te combineren kunt u beter inzichten verkrijgen in o.a. de loyaliteit van uw klant.

Bekijk meer cases en nieuws over company data

Cases & Nieuws
×

Panel & Community

Klanten denken graag mee met u mee om uw producten, diensten en communicatie beter te laten aansluiten op hun wensen. Door goed naar uw klanten te luisteren zorgt u voor verbinding en weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Een ideaal instrument om te luisteren naar uw klanten is een eigen panel of community. MWM2 is marktleider op het gebied van Panels & Communities en weet hoe een Community of Panel moet worden opgezet en gemanaged, zodat een deelnemer zich verbonden voelt en er optimale inzichten worden gegenereerd.

Bekijk meer cases en nieuws over research panels en communities

Cases & Nieuws