AD vraagt abonnees om feedback op proefversie vernieuwde krant

Het AD is een betrokken en optimistische krant met de focus op sport, regio en entertainment. De redactie van het AD wilde diverse veranderingen doorvoeren in de krant, maar toch goed blijven aansluiten bij de wensen en behoeften van haar lezers.

De krant op de mat is immers voor veel abonnees net zo’n vast ritueel als het kopje koffie op de ontbijttafel. Dat verander je niet zomaar even. Het AD wilde daarom eerst in overleg met haar lezers voordat de veranderingen werden doorgevoerd.

Hoe ging het in zijn werk?
AD-lezers ontmoetten elkaar twee weken lang in de AD Community, een platform voor AD-abonnees dat MWM2 heeft opgezet. Via de AD Community kreeg een selecte groep lezers het vernieuwde AD al digitaal onder ogen. Wat zij van de nieuwe krant vonden, deelden zij vervolgens in de Community via groepsdiscussies en door al lezend commentaar te geven op de krant. Via het platform vertelden de abonnees ook wat ze vonden van de huidige versie van het AD. Een ervaren Community Manager van MWM2 begeleidde de online discussie.

Welke methoden werden er gebruikt?
Via de AD Community konden panelleden deelnemen aan groepsdiscussies en vragen beantwoorden, nadat ze hadden ingelogd. Door deze kwalitatieve manier van onderzoek voelden de lezers zich betrokken bij het project. Ze mochten immers vertellen wat ze wel of niet goed vonden en waarom. Dankzij UX (User- Experience)- software, kon de redactie vervolgens meekijken hoe de lezer ‘door de pagina ging’. Abonnees konden per pagina aanklikken welk pagina(deel) hen wel of juist niet aansprak. Zo kreeg het AD niet alleen kwalitatief inzicht (wat valt er wel of niet goed bij de lezers en waarom), maar ook kwantitatief (hoeveel van de nieuwe krant slaat er wel of niet aan bij de lezers).

Wat leverde het op?
De meerderheid van de abonnees (68%) vindt de proefversie een verbetering ten opzichte van het huidige AD. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief lezersonderzoek gaf het AD nog beter inzicht in wat lezers wel en niet waarderen in de nieuwe krant en waarom. AD abonnees waren dolenthousiast hun mening te kunnen delen, zo bleek uit de reacties in de AD Community.

Daarnaast opperden lezers waardevolle verbeterpunten, zoals het consistent gebruik van lettertype en minder grote foto’s. De AD Community gaf de redactie de mogelijkheid letterlijk mee te kijken naar de ervaringen van de doelgroep bij het lezen van de nieuwe krant. Via de UX-software zagen ze bij welk deel de lezer wel of niet langer bleef hangen. Zo kon de redactie de balans opmaken op basis van heldere onderzoeksresultaten voor het veranderingen doorvoerde in de krant.


AD afbeelding


Deel ons

Volg ons

MWM2 Research Twitter MWM2 LinkedIn

Contact

020 412 2405
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.