Banner web mythes

4 Mythes over UX-onderzoek ontkracht

Over UX-onderzoek bestaan veel onterechte aannames.Wij ontkrachten de vier meest hardnekkige misverstanden:

1. Onze website is ontwikkeld door professionals, die weten wel wat werkt en wat niet.

"Niet helemaal waar, want wat gangbaar is en doorgaans goed werkt, kan voor jouw specifieke doelgroep niet goed uitpakken. Een goed voorbeeld is het hamburgermenu (een icoontje met drie streepjes boven elkaar). Het is trending om dit te gebruiken, maar toen wij hier onlangs voor de Universiteit Utrecht onderzoek naar deden, kwam naar voren dat hun doelgroep dit niet herkende als een navigatiemiddel en zocht naar het menu van de site”.

2. Een mooi en goed design zorgt automatisch voor een goede user experience.

“Nee helaas. Het helpt als een website mooi is ontworpen, maar een goed ontwerp alleen is niet zaligmakend. Slechte content en een onlogische structuur zullen ervoor zorgen dat je website het niet goed zal doen”.

3. UX-onderzoek is alleen nuttig als je website gemaakt wordt en bijna af is.

“Nee, je kunt het beste je website (indien mogelijk) in de conceptfase laten testen. Dus eigenlijk als er nog helemaal niets is. Dit bespaart tijd en kosten omdat het grote fouten al in een heel vroeg stadium voorkomt. Daarnaast is het zinvol om je website ook na verloop van tijd nog eens te laten testen. Is je content nog steeds goed en voldoet je site nog altijd aan de (toegenomen) verwachtingen van je doelgroep?”

4. UX-onderzoek is duur en duurt lang.

“Ook dat is niet waar. MWM2 kan al binnen 1 tot 2 weken resultaten leveren. Bovendien hebben wij geen groot testpanel nodig om een website te onderzoeken. Met 4 tot 6 respondenten kunnen we de belangrijkste knelpunten al aan het licht brengen”.

 

Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer

Stefanie

Stefanie Smithuis

UX Research Consultant

s.smithuis@mwm2.nl

020 36 999 58

×

UX-onderzoek

Het wordt steeds belangrijker om digitale producten op continue basis te optimaliseren en bij te blijven met de snelle ontwikkelingen op de markt. UX onderzoek is nodig om te achterhalen wat hun behoefte en ervaring is. MWM2 biedt uiteenlopende methoden en technieken om uw website en/of mobiele applicaties te onderzoeken. Wij werken met zowel kwantitatieve als kwalitatieve methoden en zien kansen voor vernieuwing in elke fase van het onderzoekstraject: van concept tot design, van prototype tot website die al live staat.

Bekijk meer cases en nieuws over UX-onderzoek

Cases & Nieuws