...

Klantvalidatie in een Agile/scrum omgeving

Behoefte

SANDBOX is een op Agile/Scrum en Design Thinking gebaseerde werkmethode waarbij een multidisciplinair team van specialisten in één dag een verbetering voor klanten realiseert. Onmisbaar onderdeel van de binnen ABN AMRO ontwikkelde SANDBOX-methode is een real-time klantvalidatie, oftewel: is de klant tevreden met de oplossing waar het team aan werkt?

Dit vraagt om razendsnel onderzoek met een strakke voorbereiding. ABN AMRO en MWM2 hebben samen inmiddels de nodige ervaring opgedaan met deze zeer effectieve en daadkrachtige methode

Aanpak

Neem bijvoorbeeld een brief over verzekeringen die jaarlijks aan veel klanten verstuurd wordt. Vanuit klantinzicht besloot ABN AMRO de brief te herzien. Een mooie SANDBOX-opdracht! Ter voorbereiding op de SANDBOX-dag en om de goede aspecten én verbeterkansen van de huidige brief in kaart te brengen liet MWM2 de brief een Communicatietoets (de ‘nulmeting’) ondergaan binnen het klantenpanel van ABN AMRO. MWM2 vertaalde de uitkomsten hiervan naar concrete inzichten voor het SANDBOX-team van ABN AMRO. Een ideaal startpunt voor de dag.

Op de dag zelf ging het SANDBOX-team van specialisten van ABN AMRO met de input van het klantpanel aan de slag. Om 12:30 uur had het team een concept van de herschreven brief af, die de consultant van MWM2 ter validatie voorlegde aan het klantenpanel (de ‘éénmeting’). Binnen 1 uur waren de resultaten beschikbaar: ruim 40 klanten gaven in die tijd hun feedback! Op basis van deze feedback heeft het team de brief nog verder aangescherpt. Om 17:00 uur was de definitieve brief klaar en goedgekeurd en werd het project succesvol afgerond.

Inzichten

ABN AMRO past de SANDBOX-methode voor verschillende Scrum-teams toe en is erg enthousiast over de samenwerking hierin met MWM2. En ook MWM2 ziet de grote toegevoegde waarde van de SANDBOX-methode en is er van overtuigd dat de SANDBOX-aanpak van ABN AMRO een inspiratie kan zijn voor andere bedrijven. 

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!