Behoefte
Om haar productportefeuille te innoveren organiseerde ABN AMRO een hackathon over hypotheken. Tijdens dit event ontwikkelden acht ABN AMRO-teams elk een eigen productidee. Er was behoefte aan het snel testen van deze ideeën onder de doelgroep. ABN AMRO heeft MWM2 gevraagd hiertoe onderzoek te verrichten.
Aanpak
MWM2 stelde een combineerde aanpak voor van twee onderzoeksfasen. De eerste fase betrof een community-onderzoek waarin de klantbehoefte werden verkend. Door middel van een kwalitatief online onderzoek onder 100 klanten met een ABN AMRO hypotheek werden klantinzichten vergaard.
De tweede fase betrof een face-to-face sessie tijdens het event waarin elk team haar idee toetste met de doelgroep. In speeddates van elk zeven minuten ontmoetten de teams acht klanten. Daarbij stelden zij vragen aan de respondenten aan de hand van een door MWM2 opgestelde checklist.
Inzichten
De eerste fase (community-onderzoek) gaf inzicht in de beleving en behoefte van de doelgroep ten aanzien van hypotheken. Deze klantinzichten gaf de hackathon-teams haakjes bij de ontwikkeling van nieuwe productideeën. In de tweede fase (speeddates) werd duidelijk wat bij elk idee de sterke punten waren, als ook waar de ruimte lag voor optimalisatie.
“De Hackathon was een groot succes. Ik heb goede reacties gehoord van mijn opdrachtgevers, mijn collega's die zelf tijdens de speeddates de interviews hebben gedaan en van de respondenten. Dit is zeker voor herhaling vatbaar en is een mooie nieuw 'tool' voor onze toolkit bij het bedienen van onze Agile teams als ze aan het sprinten zijn. Bedankt voor jullie inspanningen!”, aldus een deelnemer.
Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer
