Behoefte
AlleeWonen, een wooncorporatie actief in West-Brabant, is per januari 2018 officieel gefuseerd met Woonstichting Etten-Leur. Vanaf 16 april hebben huurders, stakeholders, woningzoekenden en andere relaties contact met Alwel in plaats van met AlleeWonen en Woonstichting Etten-Leur.
Bij een nieuwe naam hoort ook een nieuwe website. Op deze website is het o.a. voor huurders uit Roosendaal, Breda en Etten-Leur mogelijk om zaken online te regelen (zoals gegevens wijzigen, aanvraagformulieren en reparatieverzoeken indienen). Aangezien er nog geen inzichten waren over de ervaring met de website en de onderdelen, wenste Alwel voor livegang een gebruikersonderzoek.
Aanpak
We stelden een kwalitatieve aanpak voor in de vorm van single-interviews om op detailniveau inzichten te verkrijgen. Hoe verloopt de weg van A naar B? Welke denk-en beslisprocessen hebben de huurders tijdens navigatie? In hoeverre is de content op de nieuwe website vindbaar/duidelijk? En waar zitten precies de verbeterkansen? Door de directe interactie tussen moderator en respondent konden we deze vragen beantwoorden.
Inzichten
De reactie van huurders op de nieuwe website van Alwel is positief. Zo bleek de nieuwe omgeving voor huurders een verbetering ten opzichte van de 'oude' websites van AlleeWonen en Woonstichting Etten-Leur te zijn. De vormgeving, content en gebruiksgemak hebben hier een groot aandeel in. Wel zagen wij verbeterkansen voor de navigatie. Zo bleek het onmogelijk te zijn om na een reparatiemelding een stap terug te gaan. Met de concrete aanbevelingen voor verbeteringen kon Alwel direct aan de slag.