Behoefte
ABN AMRO Foundation wilde een onderzoek laten uitvoeren over armoede onder Nederlandse kinderen als input voor een maatschappelijke discussie. Dit deed zij in samenwerking met Jeugd Educatie Fonds en Stichting Kinderpostzegels. Het onderzoek is uitgevoerd onder leraren en hen is gevraagd hoe zij tegen armoede in de klas aankijken en welke rol zien zij voor de verschillende partijen ziet weggelegd om dit tegen te gaan.
Aanpak
MWM2 stelde een hybride onderzoeksaanpak voor. In een groepsdiscussie met 8 leraren uit het basisonderwijs werd besproken waar de kansen liggen om armoede onder kinderen tegen te gaan. In een online vervolgonderzoek onder 200 leraren werden vervolgens de denkrichtingen uit het kwalitatieve onderzoek aan de leraren voorgelegd en gevraagd naar welke mogelijkheden zij zien om iets aan dit probleem te doen.
Inzichten
Uit het onderzoek kwam naar voren dat het voor leraren buitengewoon lastig is om armoede onder kinderen in de klas überhaupt te herkennen. Het is dus belangrijk om leraren te helpen bij het signaleren van de armoede. De deelnemende leraren gaven dan ook aan behoefte te hebben aan meer kennis en ondersteuning van bijvoorbeeld de gemeente of het wijkteam. Voor hen zelf en hun school zien zij vooral een rol weggelegd als doorverwijzer en in het bieden van een veilige en stimulerende omgeving.
Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer
