...

Hybride onderzoeksaanpak bij ontwikkeling nieuwe attracties

Behoefte

Om meer bezoekers te trekken wil Attractiepark Slagharen een nieuwe attractie ontwikkelen. Om in kaart te brengen hoe de attractie een zo breed mogelijke doelgroep kan aanspreken, heeft Slagharen door MWM2 onderzoek laten uitvoeren.

Aanpak

MWM2 adviseerde te luisteren naar de mening van zowel de huidige bezoekers als potentiele bezoekers in Nederland en Duitsland. Daarbij kozen we voor een hybride aanpak vanwege het brede vraagstuk. Die aanpak zag er als volgt uit:

  1. Focusgroepen met een huiswerkopdracht ter voorbereiding: als eerste stap hebben we bij de doelgroep ideeën opgehaald over hun ideale attractie. Door de ideeën spontaan op te vragen konden we bepalen in welke richting de wensen en behoeften van de doelgroep lagen. Door middel van een huiswerkopdracht (waar kinderen mochten tekenen hoe hun favoriete attractie eruitziet) en focusgroepen met ouders, konden we niet alleen de ideeën opdoen, maar hier ook duiding aan geven. Zo konden we het ‘hoe’ en ‘waarom’ achterhalen.
  2. Idea sprint: vervolgens zijn in een creatieve sessie alle ideeën gebundeld en vertaald naar realistische attracties. Deze doorvertaling maakte het mogelijk om een aantal concept-attracties te visualiseren en voor te leggen aan een bredere doelgroep.
  3. Online vragenlijst: als laatste stap hebben we de concept-attracties getest onder huidige en potentiele bezoekers, zowel in het Duits als in het Nederlands. De kwantitatieve fase was nodig voor een cijfermatige onderbouwing en om na te gaan of de concept-attracties breed gedragen worden onder de (potentiele) doelgroep.


Inzichten

Uit de kwalitatieve fase leerden we welke wensen al in lijn lagen met de ideeën van Slagharen, en waar ruimte voor aanvulling was. Uit het kwantitatieve onderzoek leerde Slagharen over de verschillen in wensen tussen doelgroepen, de voorkeursconcepten en de kansen om hier verbeteringen in aan te brengen.

De resultaten van de verschillende onderzoeksmethodes hebben elkaar versterkt. Zo verkregen we een fantasierijke set met ideeën en vertaalden we deze naar concrete voorkeursattracties die aansluiten bij de wensen van de doelgroep. In een eindsessie met Slagharen heeft MWM2 het attractiepark geholpen met een doorvertaling van deze inzichten. Inmiddels heeft Slagharen contact met de attractieontwikkelaars voor verdere ontwikkeling.


Reactie Attractiepark Slagharen

Wij kijken terug op een zeer plezierige samenwerking met de bruisende teamleden van MWM2. De doelstellingen zijn helder vertaald en de respondent werd bij het gehele onderzoek centraal gesteld. Zowel tijdens de kwalitatieve- als kwantitatieve fase was er veel aandacht voor de voorbereiding. Hierdoor hebben wij de beste onderzoekdata verkregen, die wij goed kunnen inzetten in de doorvertaling naar het nieuwe masterplan voor Attractie- & Vakantiepark Slagharen“, aldus Jo-Ann Venema – Commercieel Directeur.

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!