06 Belastingdienst 2

Community geeft waarde aan de stem van de burger

Behoefte

De Belastingdienst wil de stem van de burger zoveel mogelijk meenemen bij haar beleid en producten. Wat vinden zij, waar lopen zij tegen aan? Bijna wekelijks spelen dergelijke vragen binnen deze organisatie.

Aanpak

MWM2 heeft voor de Belastingdienst een eigen Research Community opgezet met de naam ‘Belastingwijzer’. In deze Community worden burgers betrokken bij de ontwikkeling van nieuw beleid en producten. Ook biedt het de mogelijkheid voor deelnemers om hun eigen, spontane mening en ervaring rond belastingen en toeslagen toe te lichten. 

Namens de Belastingdienst legt MWM2 op vrijwel wekelijkse basis actuele vraagstukken in de Community voor. Per vraagstuk wordt de best passende opzet gekozen. Een combinatie van online groepsdiscussies, individuele taken, polls en surveys is mogelijk. MWM2 adviseert de Belastingdienst en faciliteert als onafhankelijk onderzoeksbureau de onderzoeken.

Inzichten

Met deze doorlopende Research Community krijgen burgers een stem binnen de organisatie en profiteert de Belastingdienst van snelle en waardevolle feedback. Onlangs werd bijvoorbeeld een concept van een nieuwe servicedienst getest. Aan de hand van de feedback werd het voor de Belastingdienst mogelijk om dit concept verder te ontwikkelen. Een ander voorbeeld is de optimalisatie van de menustructuur van de website welke in door de Community is verbeterd.

Matthijs Tegeler van de Belastingdienst: “Dankzij de waardevolle input van de Research Community sluit het website menu beter aan bij wat mensen verwachten.”

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Liselot zw 2

Liselot Rooimans

Expert Online Communities

l.rooimans@mwm2.nl

020 369 9958

×

Product & Innovatie

Om ideeën op te doen voor nieuwe producten moet je je eerst volledig onderdompelen in de belevingswereld van de doelgroep. De stem van de klant dient centraal te staan bij het creëren en optimaliseren van nieuwe ideeën & concepten, en bij het selecteren van de meest kansrijke proposities.
MWM2 geeft hier invulling aan met verfrissende, pragmatische en snelle (agile) onderzoeksmethoden, zoals 'Insights Engine', 'Idea Sprint' en 'Concept Scrum'

Cases & Nieuws
×

Panel & Community

Klanten denken graag mee met u mee om uw producten, diensten en communicatie beter te laten aansluiten op hun wensen. Door goed naar uw klanten te luisteren zorgt u voor verbinding en weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Een ideaal instrument om te luisteren naar uw klanten is een eigen panel of community. MWM2 is marktleider op het gebied van Panels & Communities en weet hoe een Community of Panel moet worden opgezet en gemanaged, zodat een deelnemer zich verbonden voelt en er optimale inzichten worden gegenereerd.

Bekijk meer cases en nieuws over research panels en communities

Cases & Nieuws