Header UX case Alzheimer

UX-onderzoek in elke fase van ontwikkeling

Behoefte

Alzheimer Nederland is een stichting die hulp biedt aan mensen met Alzheimer en hun directe omgeving. Alzheimer Nederland beschouwt dementie als een reis waarin op iedere tussenstop bepaalde hulp en zorg nodig is. In 2015 ontstond het idee om een nieuw platform te bieden dat mantelzorgers en naasten op ieder moment passende hulp en informatie biedt. Het platform dient een baken en centraal punt zijn voor mantelzorgers en iedereen die met dementie te maken krijgt: Dementie.nl.

Mantelzorgers zijn onmisbaar in de zorg voor mensen met dementie. Alzheimer Nederland vindt het belangrijk om te weten wat er leeft onder mantelzorgers, zo ook bij de ontwikkeling van Dementie.nl. Het gedachtegoed is om keuzes omtrent de website niet op interne meningen en onderbuikgevoel te baseren, maar op de basis van de eindgebruiker. Zo vroeg mogelijk in het proces, zo ook al bij het ontwikkelen van het concept en de eerste designs.

De belangrijkste vragen hadden betrekking op het inzichtelijk maken van de gebruikerservaring ten opzichte van Dementie.nl en het onderzoeken van verbeterkansen.


Aanpak: kwantitatieve en kwalitatieve UX methodieken

Om Alzheimer Nederland hierbij te helpen hebben wij de afgelopen 4 jaar uiteenlopende methoden en technieken uit onze UX-toolkit ingezet. Deze waren zowel kwalitatief en kwantitatief van aard. Denk hierbij aan eye tracking interviews, online surveys en een research community. 

 

Inzichten

De onderzoeken hebben door de jaren heen resultaten opgeleverd over pijlers zoals dialoog (interactie), content en (merk)beleving. Op basis van de inzichten heeft Alzheimer Nederland aanpassingen gedaan in de navigatie, informatievoorziening en vormgeving. Zo is de menustructuur aangepast, zijn er andere afbeeldingen gekozen en is er op een aantal pagina’s een andere tone-of-voice doorgevoerd. Door periodiek te luisteren naar de eindgebruiker heeft Alzheimer Nederland een website staan die aansluit op de behoefte van de mantelzorger. 

 

“Het is fijn samenwerken met MWM2. Vooral de combinatie tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek geeft meerwaarde bij het leren van de doelgroep. De persoonlijke verhalen in combinatie met het testen van onderdelen zorgt voor het beste resultaat, wat MWM2 in een overzichtelijke rapportage aanlevert.”, aldus Rob Groot Zwaaftink, project coördinator van Alzheimer Nederland.

Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer

Manon MG 2371

Manon van de Schilde

Expert UX-onderzoek

m.vandeschilde@mwm2.nl

020 369 9966

×

UX-onderzoek

Het wordt steeds belangrijker om digitale producten op continue basis te optimaliseren en bij te blijven met de snelle ontwikkelingen op de markt. UX onderzoek is nodig om te achterhalen wat hun behoefte en ervaring is. MWM2 biedt uiteenlopende methoden en technieken om uw website en/of mobiele applicaties te onderzoeken. Wij werken met zowel kwantitatieve als kwalitatieve methoden en zien kansen voor vernieuwing in elke fase van het onderzoekstraject: van concept tot design, van prototype tot website die al live staat.

Bekijk meer cases en nieuws over UX-onderzoek

Cases & Nieuws