...

UX-onderzoek in elke fase van ontwikkeling

Behoefte

Alzheimer Nederland is een stichting die hulp biedt aan mensen met Alzheimer en hun directe omgeving. Alzheimer Nederland beschouwt dementie als een reis waarin op iedere tussenstop bepaalde hulp en zorg nodig is. In 2015 ontstond het idee om een nieuw platform te bieden dat mantelzorgers en naasten op ieder moment passende hulp en informatie biedt. Het platform dient een baken en centraal punt zijn voor mantelzorgers en iedereen die met dementie te maken krijgt: Dementie.nl.

Mantelzorgers zijn onmisbaar in de zorg voor mensen met dementie. Alzheimer Nederland vindt het belangrijk om te weten wat er leeft onder mantelzorgers, zo ook bij de ontwikkeling van Dementie.nl. Het gedachtegoed is om keuzes omtrent de website niet op interne meningen en onderbuikgevoel te baseren, maar op de basis van de eindgebruiker. Zo vroeg mogelijk in het proces, zo ook al bij het ontwikkelen van het concept en de eerste designs.

De belangrijkste vragen hadden betrekking op het inzichtelijk maken van de gebruikerservaring ten opzichte van Dementie.nl en het onderzoeken van verbeterkansen.


Aanpak: kwantitatieve en kwalitatieve UX methodieken

Om Alzheimer Nederland hierbij te helpen hebben wij de afgelopen 4 jaar uiteenlopende methoden en technieken uit onze UX-toolkit ingezet. Deze waren zowel kwalitatief en kwantitatief van aard. Denk hierbij aan eye tracking interviews, online surveys en een research community. 

Inzichten

De onderzoeken hebben door de jaren heen resultaten opgeleverd over pijlers zoals dialoog (interactie), content en (merk)beleving. Op basis van de inzichten heeft Alzheimer Nederland aanpassingen gedaan in de navigatie, informatievoorziening en vormgeving. Zo is de menustructuur aangepast, zijn er andere afbeeldingen gekozen en is er op een aantal pagina’s een andere tone-of-voice doorgevoerd. Door periodiek te luisteren naar de eindgebruiker heeft Alzheimer Nederland een website staan die aansluit op de behoefte van de mantelzorger. 

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!