Behoefte
DPG Media (voorheen de Persgroep) is het grootste mediahuis van Nederland. Zij zijn uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken als QMusic, AD, de Volkskrant, Tubantia, BN DeStem, ruim 120 huis-aan-huiskranten en vele andere titels. DPG Media wil graag naar haar lezers luisteren zodat zij hun producten en diensten nog beter bij de wensen van de lezers kunnen laten aansluiten.
Aanpak
Na de overname van uitgeverij Wegener in 2015 is het Persgroep Mediapanel opgericht. Sindsdien beheert MWM2 dit panel voor DPG Media. Het Mediapanel bestaat uit ruim 40.000 lezers en abonnees. Zij krijgen regelmatig een uitnodiging voor onderzoeken over bijvoorbeeld producten van DPG Media, mediagedrag, reclame-uitingen en redactionele vraagstukken. MWM2 adviseert de uitgever over o.a. het terugkoppelen van resultaten en het aantal onderzoeken dat kan worden uitgezet. Ook heeft MWM2 geholpen met het opzetten van een nieuwsbrief.
Inzichten
DPG Media krijgt dankzij het Mediapanel vaak hele concrete inzichten op titelniveau. Een aantal van de inzichten wordt door DPG Media direct vertaald naar concrete verbeteracties en is dan ook terug te zien in de krant. Panelleden worden via een nieuwsbrief geïnformeerd over de resultaten van de onderzoeken die ook zijn terug te vinden op de panelwebsite. Met deze regelmatige terugkoppelingen houdt DPG Media haar panelleden betrokken en gemotiveerd.
"Het is natuurlijk belangrijk voor ons om de wensen van onze lezers goed te kennen. Het Mediapanel helpt ons erbij om altijd direct contact met onze betrokken lezers te houden, wat zeer waardevol is", zegt Henrike Reinhardt van DPG Media over hun onderzoeken.
Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer
