Header case drs Leenarts

Videotoets geeft inzichten in geloofwaardigheid video

Behoefte:

Drs Leenarts is een snelgroeiend merk van huidproducten. Oprichter en boegbeeld van het merk is dermatoloog Marjolein Leenarts. Haar missie is om huidproducten te ontwikkelen met alleen werkzame ingrediënten, die echt wat doen voor je huid. Daarnaast maakt zij goed bekeken vlogs waarin ze op een toegankelijke manier verschillende aspecten van huidverzorging of huidproblemen bespreekt.

Om meer bekendheid te genereren en consumenten kennis te laten maken met de producten , ontwikkelde Drs Leenarts voor het eerst een ander soort video, namelijk een online campagnevideo. Deze video is deels in de stijl van de vlogs, maar wat meer ‘gepolijst’ en voorzien van een aantal animaties. Voordat de video werd ingezet, wilde Drs Leenarts graag weten in hoeverre deze aansluit bij potentiele klanten. Komt de boodschap duidelijk over? Spreekt de video aan En weet de video interesse te wekken voor de huidproducten bij de doelgroep?

Aanpak: pretest door middel van de Videotoets

Om deze vragen te beantwoorden hebben we de Videotoets ingezet. 200 potentiele klanten hebben de video beoordeeld in een online vragenlijst. Zij konden de video tijdens het kijken beoordelen door duimpjes te plaatsen op momenten die zij goed of minder goed vonden. Ieder duimpje konden zij voorzien van een toelichting. Daarnaast kregen zij vragen voorgelegd die inzicht geven in de communicatiekracht (ofwel: is het doel van de video duidelijk en houdt het de aandacht vast?) de waardering (ofwel: ervaart de doelgroep de video als relevant?) en het effect (zet de video aan tot actie?). 

Videotoets Drs Leenarts V3

Inzichten

Binnen enkele dagen konden we drs. Leenarts voorzien van de resultaten van het onderzoek, met concrete aanbevelingen voor het verbeteren van de video. Een belangrijke learning uit het onderzoek is dat de ‘vlogstijl’ (de persoon van drs. Leenarts in beeld) goed aansluit. Zij komt bij potentiele klanten sympathiek en geloofwaardig over. De animaties die in de video werden gebruikt deden echter afbreuk aan dit beeld. Daarom is besloten de video te herzien en meer in lijn te brengen met de vlogs

"We zijn heel blij dat we onze video aan MWM2 hebben voorgelegd want er kwamen toch verrassende resultaten uit. De geanimeerde stijl werd beoordeeld als ongeloofwaardig en dát is nou net hetgene wat we er niet mee wilden bereiken. Dankzij de MWM2 Videotoets hebben we dat nu kunnen voorkomen", aldus drs. Leenarts

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Saskia MG 2289

Saskia de Bruijn

Expert Communicatie Onderzoek

s.debruijn@mwm2.nl

020 369 9964

×

Communicatie & Merk

Marktonderzoek vormt de essentiële basis voor het bouwen van sterke merken. MWM2 biedt een breed scala aan oplossingen op het gebied van campagne- en merkonderzoek. Zo heeft MWM2 bijvoorbeeld de communicatietoets; een volledige pre-test die inzicht levert in boodschap overdracht, waardering, merk en effect. MWM2 heeft ook een eigen UX-lab waar applicaties en websites worden getest.

Bekijk meer cases en nieuws over communicatie en merk

Cases & Nieuws