...

Creëer betrokkenheid met een medewerkerspanel

De verwachtingen die medewerkers van hun werkgever hebben zijn de afgelopen jaren veranderd. Mensen zijn gewend continu feedback te geven en verwachten ook dat daar snel op wordt gereageerd. Daarom is het voor organisaties niet alleen cruciaal om te luisteren naar hun klanten, maar ook naar hun eigen medewerkers. Een medewerkerspanel leent zich daar bij uitstek voor, blijkt uit het jaarlijkse panelevaluatie onderzoek van MWM2.

Meerderheid wil liever medewerkerspanel dan medewerkersonderzoek

De meerderheid van de werkzame panelleden tot 50 jaar (51 procent) ziet een medewerkerspanel als beter instrument dan een ‘klassiek’ medewerkersonderzoek. De meeste organisaties sturen medewerkers nu elk jaar vragenlijsten rond met tot wel honderd vragen. Dat is ongericht, tijdrovend en al snel niet actueel. Een medewerkerspanel biedt een organisatie de kans om kort een aantal gerichte vragen voor te leggen aan een deel van het personeelsbestand over onderwerpen die op dat moment spelen, bijvoorbeeld een reorganisatie of verhuizing. 

Panel als platform van co-creatie van beleid

Een medewerkerspanel geeft niet alleen inzicht, het is ook een platform voor co-creatie van beleid en productontwikkeling. Zo kunnen (oudere) medewerkers van een groot industrieel bedrijf bijvoorbeeld al meepraten over hoe ze hun fysiek zware werk beter konden doen in het medewerkerspanel dat MWM2 voor het bedrijf had opgezet. Ze evalueerden bestaande maatregelen, zoals het delen van een fysiek zware baan of flexibele werktijden voor een betere work-life balance. Ook konden ze in een online discussie zelf oplossingen aandragen. Bijkomend effect van het laten ‘meedenken’ van medewerkers is dat ze ook veel meer achter het nieuwe beleid staan.

Medewerkers zijn enthousiast over hun panel

Medewerkers die al ervaring hebben met een panel zijn daar erg enthousiast over, blijkt uit MWM2’s evaluatie. “Logisch ook”, volgens van Exel “want die manier van inspraak kan direct worden omgezet in actie. Als je bijvoorbeeld de werkdruk wil meten op een bepaalde afdeling omdat er veel uitval is, kan je via het medewerkerspanel een doelgroep selecteren en meteen ingrijpen. Het is actueel en het is relevant

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!