...

Multidisciplinair onderzoek naar complexiteit energietransitie

Behoefte

Feenstra (de landelijke expert op het gebied van verwarming, CV-ketel onderhoud, ventilatie en zonnepanelen) wilde inzichten in de associaties, drijfveren, behoeften en drempels van consumenten rondom de transitie naar duurzame energie.

Aanpak

MWM2 stelde een multidisciplinaire aanpak voor. Een kwalitatief vooronderzoek bracht in kaart hoe consumenten praten over dit onderwerp. De resultaten uit dit onderzoek werden gebruikt voor een kwantitatief onderzoek naar de ‘stand van de markt’. Dit gaf Feenstra inzicht in hoeverre de gemiddelde Nederlander klaar is voor de energietransitie, waarmee ook verschillen tussen groepen, zoals huurders en kopers in kaart zijn gebracht.

Inzichten

Het gecombineerde kwali-/kwanti-onderzoek gaf een goed beeld van de complexiteit van de energietransitie. Met name als het gaat om de kennis van consumenten blijkt er nog een wereld te winnen zijn. Consumenten zijn slechts van enkele energiebesparende maatregelen op de hoogte en schatten de kosten van grote ingrepen om de CO2-uitstoot tegen te gaan veelal te laag in.

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!