Hibou header

Nieuw bureau voor datagedreven reputatiemanagement

Hibou, het nieuwe bureau voor datagedreven reputatiemanagement, is gelanceerd. Het bureau wil door middel van data-analyse aannames en emotie uit marketing- en communicatiebeslissingen halen, zodat organisaties hun budgetten optimaal benutten. Hibou werkt inmiddels al structureel voor Indeed, PitPoint (Total), MUNT Hypotheken en cosmeticamerk Dr Leenarts

Weg met de onderbuik

Marketing- en communicatiecampagnes worden vaak nog op basis van de onderbuik geïnitieerd. Hibou wil hier een einde aan maken door alle besluiten te onderbouwen met data. Oprichter Matthijs Rutten is afkomstig uit de traditionele bureauwereld en zag daar hoe veel bedrijven budgetten verspillen als gevolg van verkeerde beslissingen. “Organisaties weten vaak niet hoe ze worden gepercipieerd door hun doelgroepen. Dan kunnen ze dus ook niet de juiste beslissingen nemen om deze perceptie te beïnvloeden. Vervolgens krijg je een marketingverhaal dat totaal niet past bij wat de doelgroepen echt over de betreffende organisatie denken. Dat werkt geregeld zelfs averechts, waardoor het merk schade oploopt”, zegt Rutten.


Data zonder menselijke analyse is waardeloos

Het begint volgens Hibou bij weten wat consumenten en andere stakeholders over jouw merk of organisatie zeggen op social media platforms, fora, blogs en review sites. Hibou gaat bewust verder waar andere monitoringtools en dataverzamelaars stoppen. Zonder een juiste interpretatie van data kun je er niet de juiste acties aan verbinden. Daarom heeft Hibou zeer ervaren social onderzoekers in dienst om deze data te interpreteren. Rutten: “Het scrapen van online data hebben we geautomatiseerd met social monitoring tools, maar de juiste analyse van sentimenten en andere feedback van de doelgroep blijft mensenwerk. Zij selecteren handmatig opvallende data, corrigeren het sentiment en analyseren de onderliggende drijvers en behoeften zodat werkelijke inzichten ontstaan. Op deze manier brengen ze ervaringen, vragen en teleurstellingen van de doelgroepen naar de oppervlakte.”


Acties op basis van feiten

Door deze open data te analyseren, ontstaan inzichten die een uitstekend vertrekpunt vormen om de reputatie te beïnvloeden. Dit doet het bureau door middel van campagnes op het gebied van PR en content marketing, maar ook social media en influencer marketing worden door het bureau opgezet en uitgevoerd. Hibou is een joint venture met onderzoeksbureau MWM2 en beschikt daardoor dus over ontzettend veel onderzoekservaring. “Voor ons is het erg motiverend om te zien dat onderzoeksresultaten ook worden vertaald naar concreet beleid en campagnes”, zegt Govert van den Bos, oprichter en directeur van MWM2. “Op deze manier kunnen bedrijven het meeste uit hun marketing- en onderzoeksbudgetten halen en maken we als bureau maximaal impact voor onze klanten.”


Over Hibou

Hibou (Frans voor 'uil'') maakt reputaties meetbaar en maakbaar. Niet op basis van aannames, maar op basis van feiten over de doelgroep en wat die zegt over merken en organisaties. Die doelgroep heeft steeds minder geduld en prikt moeiteloos door marketingverhalen heen. Hibou plot emoties en opinies als basis voor gerichte actie. Voor een scherpe positionering en voor geloofwaardige campagnes. Waarvan je doelgroep zegt: dit verhaal klopt. Hibou is een initiatief van onderzoeksbureau MWM2 en mediaondernemer Matthijs Rutten.

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Matthijs Rutten Hibou

Matthijs Rutten

Directeur

Matthijs@hibou.nl

020 - 369 99 99

×

Open & Social Data

Berichten op Twitter, Facebook, online discussies en reviews geven organisaties belangrijke inzichten in trends en ontwikkelingen. Ze bepalen steeds meer de merkreputatie, loyaliteit van merken en aankoop van producten en diensten. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata & vertalen naar waardevolle en bruikbare inzichten is een vak; ons vak. MWM2 biedt daarom meerdere oplossingen om optimaal van deze data gebruik te maken en deze te koppelen aan inzichten uit andere databronnen.

Bekijk meer cases en nieuws over research open & sociale data

Cases & Nieuws
×

Social Insights

Social Insights is de methode om inzichtelijk te maken wat er online over uw merk, product of thema wordt gezegd. Peer-to-peer bepalen immers steeds meer de merk¬reputatie, loyaliteit en aankoop van een merk of product. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata is een vak apart. Monitoring tools volstaan niet omdat het internet ruis en spam bevat en menselijke intelligentie nodig is om te begrijpen welke informatie relevant is, waar die gevonden wordt en hoe deze te interpreteren . MWM2 achterhaalt en bundelt hoge kwaliteitsdata van klanten, ontdekt (latente) klantbehoefte en vertaalt dit naar concrete inzichten, adviezen en kansen.

Bekijk meer cases en nieuws over social insights

Cases & Nieuws
×

Over MWM2

MWM2 is de ‘one stop shop’ voor iedere organisatie die goed naar zijn klanten wil luisteren. Wij hebben alle onderzoeksmethoden en technologie onder één dak. Wij zijn marktleider op het gebied van klantenpanels & communities en zijn actief in vrijwel alle branches. Honderden (toonaangevende) organisaties weten door te meten met MWM2.

Bekijk meer cases en nieuws over MWM2

Cases & Nieuws