Lentekriebels header

Lentekriebels

[door: Manon Wiegman - expert klantbeleving

De lente lijkt eindelijk aangebroken. Het is wetenschappelijk onderzocht dat we sneller verliefd worden in de lente. We voelen ons vrolijker, blijer en willen meer dingen doen en beleven. De lente is hét seizoen om een nieuwe liefde te ontmoeten.

Zo ontmoette ik ook mijn grote liefde in de lente. Het was liefde op het eerste gezicht. Ja, het soort waar boeken over geschreven worden, liedjes over gezongen en waar films over gaan. Liefde vanaf de eerste aanblik. Ik was op slag verliefd, betoverd zelfs. Pure aantrekkingskracht, kriebels in mijn buik; ik weet het nog precies. Ik liep, verzonken in gedachte, over straat en ineens bleef mijn blik hangen. Ik stopte, keek om en smolt…. Wauw!

Pure perfectie. Zo elegant en sexy. De droom van elke vrouw…
Dat ontwerp, die hak, die zool. Wat een geweldige pumps! Verblind door verliefdheid paste ik de schoenen met die prachtige rode zolen. Ik draaide een paar rondjes voor de spiegel en was direct verkocht. Het was liefde op het eerste gezicht .......... tussen mij en mijn Louboutins.

Brand love

Ja, het bestaat. Mensen kunnen daadwerkelijk gevoelens van liefde ervaren voor een merk. Met een studie naar ‘Brand Love' toonden de onderzoekers Batra, Ahuvia en Bagozzi in 2012 al aan dat consumenten oprechte affectie kunnen hebben voor een merk. Mensen kunnen zich identificeren met een merk, een positieve emotionele connectie ervaren en zelfs passie. Brand love, de liefde tussen consument en merk, is in die zin vergelijkbaar met de liefde tussen personen.

Wanneer consumenten van je houden heb je volgens mij als merk het hoogst haalbare bereikt. De gevoelens van 'brand love' leiden tot positieve mond-tot-mond reclame, merktrouw, verminderde prijsgevoeligheid en zelfs het vergeven van problemen rond een merk.

Uit onderzoek van Pawle en Cooper (2008) blijkt bovendien dat dat door de creatie van brand love de omzet sterk kan stijgen. Als een merk uitgroeit tot een 'lovemark', kan het verkoopvolume zelfs verdubbelen. Merkliefde leidt dus tot waarde. Merken met brand lovers kunnen tegen een stootje en creëren fans.


Hoe creëer je brand love?

Klinkt geweldig, maar wat moet je doen om brand love creëren? Heel simpel eigenlijk. Zorg voor een klik, een match. Net als bij liefde tussen twee mensen. Om brand love te creëren moeten de volgende ingrediënten aanwezig zijn:

  • Intimiteit: gaat om betrokkenheid, empathie en passie. Het merk moet zeer relevant worden en uitnodigend naar consumenten zijn, zodat die het merk kunnen ‘omarmen’.
  • Mysterie: speel in op de dromen van mensen door iconisch te zijn en verbindt het merk met inspirerende verhalen.
  • Sensualiteit: creëer een rijkere en vollere merkbeleving door de zintuigen te stimuleren. Sensualiteit verhoogt vervolgens de intimiteit en versterkt het mysterie.


Louboutin is voor mij hét merk waarbij al deze ingrediënten samenkomen. Vrouwen pronken maar al te graag met deze juweeltjes aan hun voeten. De mysterieuze rode zool die over de hele wereld herkend wordt en wereldwijd symbool staat voor luxe en elegantie. De sensuele hoge hak, de perfecte spitse neus en het mooiste leer prikkelen al je zintuigen.


Kan ieder merk een lovebrand worden?

Gelukkig is brand love niet alleen weggelegd voor high-end merken zoals Louboutin. Ook alledaagse merken kunnen dit bereiken. Denk aan Tony’s Chocolonely, Ikea, LINDA. Triodos Bank, Nespresso en -niet te vergeten- de Donald Duck met de "Brief van de Week…”

Wat opvalt is dat dit allemaal merken zijn waarbij het persoonlijke, de liefde voor het vak, of de gedrevenheid van hun ‘why’ de boventoon voert. Iedere organisatie die in staat is om zakelijk gedrag om te zetten in menselijk gedrag kan verbinding creëren en brand love creëren als je het mij vraagt. Wil je liefde, dan moet je menselijk zijn. Dat betekent veel contact met mensen en hen echt aandacht geven. Je zult continu moeten werken aan de relatie met je klant.

Het begint allemaal bij goed luisteren, zowel naar je klanten als medewerkers. Zorg dat je in direct contact staat met je doelgroep en continu feedback ontvangt. Dat kan via de website, social media kanalen, maar ook door de dialoog aan te gaan in een klantenpanel of community. Laat klanten en medewerkers meedenken zodat jouw merk perfect aanslaat op hun behoeften.


Buiten winnen is binnen beginnen

Begin altijd binnen, met luisteren naar je medewerkers. Het is namelijk enorm belangrijk dat je merkbelofte voortkomt uit de eigen identiteit en eerst intern wordt omarmd. Zo bouw je van binnenuit een sterk merk. Wanneer medewerkers geloven in het merk, begrijpen wat nodig is en in staat zijn dit actief uit te dragen in hun werk, komt een merk tot leven.

Authenticiteit is daarbij key. Houd vast aan je kernwaarden en verlies nooit je eigen identiteit. Wordt geen pleaser, meeloper of ja-knikker. Dan roep je minderwaardigheid over je uit en verliezen mensen het gevoel met je merk. Blijf bij jezelf.

Ook dit realiseert de Franse ontwerper Christiaan Louboutin zich maar al te goed. Voor hem staat het ontwerp van zijn schoenen altijd voorop en hij doet dan ook geen concessies voor comfort. Hij geeft toe dat hij tijdens het ontwerpproces zich geen minuut afvraagt of zijn schoenen ook daadwerkelijk lekker zullen zitten. Zelf zegt hij hierover: ''Natuurlijk is een schoen gemaakt om erin te lopen. Maar ik houd daar verder geen rekening mee als ik creatief bezig ben om de schoen er vrouwelijk en stijlvol uit te laten zien.''

 

Louboutin pumps V2

Foto: Louboutin pumps 


Brand lovers, waaronder ook ik, nemen het voor lief en doorstaan de helse pijn van de knellende pumps. Zelfs wanneer de roze wolk van prille verliefdheid verdween en ik ook minpunten ontdekte aan mijn geliefde schoenen bleef ik van ze houden. Het is waar, liefde (ook al is het voor een merk) maakt blind.


Wil je meer weten over brand love en hoe je dit kunt bereiken door te luisteren naar je doelgroep, neem dan contact op met Manon Wiegman expert klantbeleving.

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Manon MG 2136

Manon Wiegman

Expert Klantbeleving

m.wiegman@mwm2.nl

020 369 9902

×

Klantbeleving

Door goed naar uw klanten te luisteren weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Hierdoor worden uw producten en diensten beter afgestemd op de wensen van de klant. Dit leidt tot een optimale klantbeleving en trouwe klanten. MWM2 meet niet alleen tevredenheid, maar ook loyaliteit, NPS en CES waarbij gebruik wordt gemaakt gevalideerde analysemodellen en benchmarks. Wij hanteren diverse kwalitatieve en kwantitatieve technieken waaronder: interactieve workshops, klantsafari’s, focusgroepen en (online) dagboekonderzoek.

Bekijk meer cases en nieuws over klantbeleving

Cases & Nieuws