Banner afbeelding website 1920x510 dpc case

Innovatie hoog in het vaandel bij DPC en MWM2

Binnen het ministerie van Algemene Zaken ondersteunt Dienst Publiek en Communicatie onder andere rijksoverheidsorganisaties bij het uitvoeren van communicatieonderzoek. MWM2 voert al jarenlang de onderzoekscommunity 'Nederland Denkt Mee' met 150 burgers. DPC en MWM2 hebben innovatie hoog in het vaandel en voeren regelmatig pilots met nieuwe onderzoeksmethoden uit. 

Pilot binnen de Nederland Denkt Mee Community met WhatsApp Survey 

Samen met MWM2 is DPC de innovatiepilot ‘Buitenwereld naar binnenhalen’ gestart in de onderzoekscommunity Nederland Denkt MeeIn deze pilot is de meest recente innovatie die MWM2 onlangs lanceerde - Whatsapp survey -ingezet om meer signalen uit de samenleving op te halen. We stelden dezelfde vragen op twee verschillende manieren. De leden van de Nederland Denkt Mee community konden via (1) een regulier discussietopic óf via (2) Whatsapp Survey hun associaties en houdingen over een onderwerp dat speelt in de samenleving delen.  

 

Leden enthousiast over WhatsApp 

Om de leden mee te nemen in de mogelijkheden van WhatsApp Survey werden de vragen stap-voor-stap voorgelegd. We begonnen de WhatsApp Survey met een creatieve opdracht en vroegen leden een foto te delen. Daarna stelden we meerdere verdiepende vragen. De leden waren enthousiast over de mogelijkheden via WhatsApp en vonden het een leuke en verfrissendmanier om mee te doen aan een onderzoek. Dit is in lijn met onze bevindingen van Whatsapp Survey 

 

Verschillende mogelijkheden met WhatsApp Survey 

WhatsApp Survey is een toegankelijke manier om verschillende doelgroepen - en in het bijzonder jongeren - te bereiken. Daarnaast is WhatsApp Survey een aanvulling op het brede palet aan onderzoeksmethodes die community onderzoek aanbiedt. MWM2 gaat door met experimenteren om de mogelijkheden van WhatsApp Survey te verkennen, zoals het inzetten van dagboekopdrachten waar deelnemers door middel van video- en spraakberichten hun ervaringen kunnen delen.  

 

"Het was fijn om te kunnen vergelijken wat de meerwaarde was van het beantwoorden van vragen via WhatsApp en een regulier discussietopic,” aldus Marit Groeneveld van DPC.

Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer

Sophia web

Sophia Callenfels

Research Consultant Communities

s.callenfels@mwm2.nl

020 36 999 06

×

Klantbeleving

Door goed naar jouw klanten te luisteren weet je precies wat er speelt bij jouw doelgroep. Hierdoor worden jouw producten en diensten beter afgestemd op de wensen van de klant. Dit leidt tot een optimale klantbeleving en trouwe klanten. MWM2 meet niet alleen tevredenheid, maar ook loyaliteit, NPS en CES waarbij gebruik wordt gemaakt gevalideerde analysemodellen en benchmarks. Wij hanteren diverse kwalitatieve en kwantitatieve technieken waaronder: interactieve workshops, klantsafari’s, focusgroepen en (online) dagboekonderzoek.

Bekijk meer cases en nieuws over klantbeleving

Cases & Nieuws
×

Kwalitatief Onderzoek

Hoe meer gegevens u hebt, des te lastiger is het de rode draad te vinden die alle punten verbindt. Kwalitatief onderzoek is de lijm binnen de data. Het schetst contexten het laat zien wat die data betekenen in de praktijk. Kwalitatief onderzoek biedt houvast bij explorerende vragen over de customer journey, conceptontwikkeling en -toetsing, maar ook inzicht bij verdiepende vragen over o.a. klanttevredenheid, imago en bekendheid. Wij voeren hiertoe diepte-interviews en groepsdiscussies uit op locatie of in ons eigen ‘Customer Journey Lab’.

Bekijk meer cases en nieuws over interviews en groepsdiscussies

Cases & Nieuws
×

Product & Innovatie

Om ideeën op te doen voor nieuwe producten moet je je eerst volledig onderdompelen in de belevingswereld van de doelgroep. De stem van de klant dient centraal te staan bij het creëren en optimaliseren van nieuwe ideeën & concepten, en bij het selecteren van de meest kansrijke proposities.
MWM2 geeft hier invulling aan met verfrissende, pragmatische en snelle (agile) onderzoeksmethoden, zoals 'Insights Engine', 'Idea Sprint' en 'Concept Scrum'

Cases & Nieuws
×

Panel & Community

Klanten denken graag mee met u mee om uw producten, diensten en communicatie beter te laten aansluiten op hun wensen. Door goed naar uw klanten te luisteren zorgt u voor verbinding en weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Een ideaal instrument om te luisteren naar uw klanten is een eigen panel of community. MWM2 is marktleider op het gebied van Panels & Communities en weet hoe een Community of Panel moet worden opgezet en gemanaged, zodat een deelnemer zich verbonden voelt en er optimale inzichten worden gegenereerd.

Bekijk meer cases en nieuws over research panels en communities

Cases & Nieuws