Interpolis header

In 2 dagen een klantenpanel opzetten

Behoefte

Interpolis behoort tot de toonaangevende verzekeraars van Nederland en maakt verzekeren, bedrijfszorg en pensioenen glashelder. Interpolis heeft de ambitie om een extreem klantgerichte organisatie te zijn. Door naar klanten te luisteren en van ze te leren weet Interpolis beter wat klanten willen en kunnen zij processen, producten en diensten daarop aanpassen. Interpolis doet al veel markt- en klantonderzoek, maar had behoefte aan een middel om doorlopend in verbinding te staan met de doelgroep en sneller onderzoek te doen. Een klantpanel bleek bij uitstek hét middel om, in een agile omgeving, waarbij snelheid en pragmatisme belangrijke ingrediënten zijn, die continue verbinding met klanten aan te gaan. Omdat het opzetten, activeren en onderhouden van een klantpanel nieuw is voor Interpolis hebben zij de expertise van MWM2 ingeschakeld.

Aanpak

Interpolis werkt agile, daarom hebben we het opzetten van het panel aangepast aan de manier van werken bij Interpolis. In een Design Sprint hebben we met een multidisciplinair team in twee dagen tijd de basis  gelegd van het klantpanel voor Interpolis. Zo hebben we de naam van het panel bedacht. De mock-ups voor de panelwebsite, teksten en inschrijfvragenlijst gemaakt. Het wervingsplan opgesteld en de processen voor het uitvoeren van panelonderzoek in kaart gebracht.

Inzichten:

Het was ook voor MWM2 een nieuwe methode om een klantenpanel op te zetten. Een razendsnelle methode die we zeker ook andere opdrachtgevers aanraden, waarbij we adviseren:

  • Zorg voor de juiste samenstelling van het team. Idealiter heb je een team van ongeveer 6-7 mensen uit verschillende disciplines (bijvoorbeeld; communicatie, legal, onderzoek). Daarnaast heb je iemand nodig die belangrijke keuzes mag maken.

  • Het eindresultaat valt of staat bij een goede planning en voorbereiding. Zorg er ook voor dat iemand de rol van facilitator op zich neemt. De facilitator is de baas van de agenda en kapt discussies af als dit nodig is.

  • Verdeel je energie en neem genoeg pauze gedurende de dag. Deze dagen zijn heel intensief. Zorg daarom voor voldoende korte pauzes en een lunchpauze van een uur.

  Interpolis Design 2-daagse

Behalve deze waardevolle inzichten hebben we met deze aanpak ook meteen een breed draagvlak voor het panel binnen de organisatie van Interpolis gecreëerd.
 

"In korte tijd hadden we een panel van formaat staan. Goede voorbereiding, betrokken collega’s, de hulp van MWM2. Een vliegende start. De eerste onderzoeken hebben we inmiddels uitgevoerd’’, aldus Christiaan Buitenhuis, senior marktonderzoeker van Interpolis

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Judith

Judith Kramer

Teammanager Research Panels

j.kramer@mwm2.nl

020 412 2405

×

Panel & Community

Klanten denken graag mee met u mee om uw producten, diensten en communicatie beter te laten aansluiten op hun wensen. Door goed naar uw klanten te luisteren zorgt u voor verbinding en weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Een ideaal instrument om te luisteren naar uw klanten is een eigen panel of community. MWM2 is marktleider op het gebied van Panels & Communities en weet hoe een Community of Panel moet worden opgezet en gemanaged, zodat een deelnemer zich verbonden voelt en er optimale inzichten worden gegenereerd.

Bekijk meer cases en nieuws over research panels en communities

Cases & Nieuws
×

Agile-onderzoek

MWM2 is dé onderzoekspartner voor organisaties die agile (willen) werken. MWM2 levert dynamisch, flexibel en razendsnel maatwerk voor al uw agile vraagstukken en klantvalidaties. Bekijk meer cases en nieuws over agile onderzoek.

Cases & Nieuws