...

Inzicht in trends en campagnes rond de Kerst

Behoefte

Jumbo wil dominanter worden met haar recepten en assortiment en de ongevraagde klantfeedback van social data gebruiken ten behoeve van productoptimalisatie, communicatie en campagnes. Daarom wilde Jumbo weten wat er leeft onder consumenten als het gaat om de voorbereiding van kerst(maaltijden) en de bijbehorende stress. 

Aanpak

Social Insights verrichtte onderzoek op Facebook, Twitter, fora, blogs, Pinterest, YouTube en Instagram en vond 3.000 berichten over kerstrecepten en 2.800 berichten over het kerstaanbod van Jumbo, AH en Lidl. In de zoekstrategie is er gezocht naar specifieke combinaties van woorden en zijn de berichten gefilterd op ruis, spam, reclame en duplicaten zodat alleen relevante en betekenisvolle berichten van consumenten overblijven. Deze zijn vervolgens handmatig geanalyseerd op sentiment en gecodeerd op onderwerpen zoals kwaliteit, assortiment, recept, openingstijden, kerstreclame, winkelervaring, etc. De handmatige analyse houdt rekening met de behoeftes, drijvers en de onderliggende emoties achter de geplaatste berichten van consumenten. 

Inzichten

Dankzij het Social Insights-onderzoek kreeg Jumbo inzicht in wanneer consumenten beginnen met zoeken naar recepten en waar zij hun inspiratie vandaan halen. Ook gaf het inzicht in hoe consumenten een keuze maken tussen de verschillende supermarkten in de kerstperiode en welke ingrediënten het meest populair zijn. De analyse van de reacties op hun kerstreclames en assortiment toonde aan welke bronnen en middelen de meeste positieve impact hadden (video’s, Facebook, magazine, bloggers, etc.). Dit gaf Jumbo handvatten hoe zij met haar campagnes en assortiment in de toekomst nog beter aan kan sluiten bij de behoeften van de consumenten. 

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!