20181101 120733

Terugblik Panel & Community Seminar 2018

Met als thema 'het resultaat van luisteren' waren op 1 november zo'n 150 marktonderzoekers bijeen om te kijken en luisteren naar diverse gastsprekers die vertelden over de concrete resultaten die zij hebben behaald door via een panel of community te luisteren naar hun klanten. Een korte terugblik:

Govert van den Bos - MWM2

In een interview met Marijke Roskam (BNR Nieuwsradio) gaf MWM2-directeur Govert van den Bos zijn visie op de toekomst van marktonderzoek. "De veranderende samenleving, toegenomen hoeveelheid boodschappen en snelheid van communicatie vraagt meer dan ooit om goed naar je klanten te luisteren". Maar de manier waarop we luisteren zal de komende jaren wel veranderen. Er is een grotere mate van dynamiek en interactiviteit nodig om te luisteren. Dat vraagt om andere onderzoeksvormen en ander soort vraagstellingen. "En waak daarbij voor vooringenomenheid. Goed luisteren is een kunst" , gaf hij de aanwezigen tot slot nog mee.     

Jorien van Blijswijk - Nationale Vereniging de Zonnebloem

Dat aannames ook lang niet altijd uitkomen, was één van de belangrijkste conclusies uit de presentatie van Jorien van Blijswijk van de Zonnebloem. Aan de hand van een aantal concrete voorbeelden liet zij zien dat de doelgroep er vaak andere gedachten en meningen op na houdt dan vooraf wordt ingeschat. Zo bleek de vernieuwing van de kerstkaartencollectie niet aan te slaan en prefereerde de doelgroep ook een andere advertentie dan de uiting die de voorkeur had van de communicatieafdeling van de Zonnebloem.  

Liselot Rooimans & Judith Kramer - MWM2

De software die door Crowdtech (de technologietak van MWM2) wordt ontwikkeld is het  fundament van iedere succesvolle community. Het afgelopen half jaar is hard gewerkt aan het vernieuwen van deze software. Dit proces is nog niet voltooid, maar Liselot Rooimans (teammanager MWM2 Communities) en Judith Kramer (teammanager MWM2 Research Panels) konden op het seminar al wel een sneak preview geven. Meer co-creatie, gamification en direct messaging zijn enkele van de aandachtspunten van het nieuwe platform dat in de loop van 2019 zal worden gepresenteerd.    

Esmée Schregardus - Ministerie OCW

Het succes van een community valt of staat bij het enthousiasme van de leden. Dat je daar veel zelf aan kunt doen, liet Esmée Schregardus van het Ministerie van OCW zien in haar presentatie. De 'Lerarencommunity' van OCW bestaat pas relatief kort, maar is vrijwel vanaf de start al meteen een ongekend succes. Dat komt o.a. omdat Esmée en haar collega's er veel tijd aan besteden; het in de hele organisatie gedragen wordt (zo is Minister Slob een groot fan), en omdat er concreet geluisterd wordt naar de leden van de community en dit ook terug te zien is in het beleid van het ministerie. 

Pascal Wortel - Centraal Beheer

Een panel of community kun je voor iets heel tastbaars of concreets inzetten, maar je kunt de leden van je panel of community ook laten meedenken over een koerswijziging van je bedrijf. in zijn presentatie vertelde Pascal Wortel van Centraal Beheer over hoe het bedrijf een transitie doormaakt van verzekeraar naar dienstverlener. De leden van het Centraal Beheer Panel spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen worden zij gevraagd om (o.a.) campagnematerialen te beoordelen, maar ook kunnen zij aangeven welke diensten Centraal Beheer zou moeten aanbieden. 

Thomas Spauwen - MWM2

Hoe laat je het hart van de deelnemers aan je community sneller kloppen? Thomas Spauwen (Consultant bij MWM2 Communities) gaf 4 cruciale factoren die je community maken of kraken. Zorg dat je je leden hartelijk welkom heet en geef ze een warm gevoel. Zorg voor continue afwisseling met verrassende vragen of opdrachten. Reageer (niet standaard) op de input van je communityleden en zorg voor periodieke terugkoppelingen, waren enkele van de vele tips die Thomas het aanwezige publiek gaf. 

Shirley van Stappershoef - Qmusic

"Als wij naar hen luisteren, luisteren ze ook naar ons". Dit credo neemt Qmusic heel letterlijk, maar zou voor iedere organisatie moeten gelden. In een fantastische presentatie met tal van inzichten en inkijkjes in de werkwijze van Qmusic liet Shirley van Stappershoef zien hoe belangrijk het is om naar je doelgroep te luisteren. Ook vertelde zij dat je vooral niet moet vergeten om iedereen uit je eigen organisatie te informeren over de resultaten van je onderzoeken. Shirley heeft daar overigens wel een erg creatieve invalshoek voor bedacht want op de toiletten van Qmusic hangen posters met de uitkomsten van onderzoeken.    

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Danny MG 9743 zww

Danny de Graaf

Marketing & Communicatie

d.degraaf@mwm2.nl

020 369 9920

×

Panel & Community

Klanten denken graag mee met u mee om uw producten, diensten en communicatie beter te laten aansluiten op hun wensen. Door goed naar uw klanten te luisteren zorgt u voor verbinding en weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Een ideaal instrument om te luisteren naar uw klanten is een eigen panel of community. MWM2 is marktleider op het gebied van Panels & Communities en weet hoe een Community of Panel moet worden opgezet en gemanaged, zodat een deelnemer zich verbonden voelt en er optimale inzichten worden gegenereerd.

Bekijk meer cases en nieuws over research panels en communities

Cases & Nieuws
×

Over MWM2

MWM2 is de ‘one stop shop’ voor iedere organisatie die goed naar zijn klanten wil luisteren. Wij hebben alle onderzoeksmethoden en technologie onder één dak. Wij zijn marktleider op het gebied van klantenpanels & communities en zijn actief in vrijwel alle branches. Honderden (toonaangevende) organisaties weten door te meten met MWM2.

Bekijk meer cases en nieuws over MWM2

Cases & Nieuws
×

MWM2 Academy

De MWM2 Academy is het opleidings- en kennisinstituut van MWM2. Binnen MWM2 Academy worden onze medewerkers doorlopend opgeleid en getraind door MWM2’s specialisten die hun kennis overdragen op hun collega's.
De MWM2 Academy is er echter niet alleen voor onze eigen medewerkers. MWM2 Academy organiseert regelmatig seminars, workshops en trainingen voor klanten en geïnteresseerden.

Bekijk meer nieuws over MWM2 Academy

Cases & Nieuws