Met als thema 'het resultaat van luisteren' waren op 1 november zo'n 150 marktonderzoekers bijeen om te kijken en luisteren naar diverse gastsprekers die vertelden over de concrete resultaten die zij hebben behaald door via een panel of community te luisteren naar hun klanten. Een korte terugblik:
Govert van den Bos - MWM2
In een interview met Marijke Roskam (BNR Nieuwsradio) gaf MWM2-directeur Govert van den Bos zijn visie op de toekomst van marktonderzoek. "De veranderende samenleving, toegenomen hoeveelheid boodschappen en snelheid van communicatie vraagt meer dan ooit om goed naar je klanten te luisteren". Maar de manier waarop we luisteren zal de komende jaren wel veranderen. Er is een grotere mate van dynamiek en interactiviteit nodig om te luisteren. Dat vraagt om andere onderzoeksvormen en ander soort vraagstellingen. "En waak daarbij voor vooringenomenheid. Goed luisteren is een kunst" , gaf hij de aanwezigen tot slot nog mee.
Jorien van Blijswijk - Nationale Vereniging de Zonnebloem
Dat aannames ook lang niet altijd uitkomen, was één van de belangrijkste conclusies uit de presentatie van Jorien van Blijswijk van de Zonnebloem. Aan de hand van een aantal concrete voorbeelden liet zij zien dat de doelgroep er vaak andere gedachten en meningen op na houdt dan vooraf wordt ingeschat. Zo bleek de vernieuwing van de kerstkaartencollectie niet aan te slaan en prefereerde de doelgroep ook een andere advertentie dan de uiting die de voorkeur had van de communicatieafdeling van de Zonnebloem.
Liselot Rooimans & Judith Kramer - MWM2
De software die door Crowdtech (de technologietak van MWM2) wordt ontwikkeld is het fundament van iedere succesvolle community. Het afgelopen half jaar is hard gewerkt aan het vernieuwen van deze software. Dit proces is nog niet voltooid, maar Liselot Rooimans (teammanager MWM2 Communities) en Judith Kramer (teammanager MWM2 Research Panels) konden op het seminar al wel een sneak preview geven. Meer co-creatie, gamification en direct messaging zijn enkele van de aandachtspunten van het nieuwe platform dat in de loop van 2019 zal worden gepresenteerd.
Esmée Schregardus - Ministerie OCW
Het succes van een community valt of staat bij het enthousiasme van de leden. Dat je daar veel zelf aan kunt doen, liet Esmée Schregardus van het Ministerie van OCW zien in haar presentatie. De 'Lerarencommunity' van OCW bestaat pas relatief kort, maar is vrijwel vanaf de start al meteen een ongekend succes. Dat komt o.a. omdat Esmée en haar collega's er veel tijd aan besteden; het in de hele organisatie gedragen wordt (zo is Minister Slob een groot fan), en omdat er concreet geluisterd wordt naar de leden van de community en dit ook terug te zien is in het beleid van het ministerie.
Pascal Wortel - Centraal Beheer
Een panel of community kun je voor iets heel tastbaars of concreets inzetten, maar je kunt de leden van je panel of community ook laten meedenken over een koerswijziging van je bedrijf. in zijn presentatie vertelde Pascal Wortel van Centraal Beheer over hoe het bedrijf een transitie doormaakt van verzekeraar naar dienstverlener. De leden van het Centraal Beheer Panel spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen worden zij gevraagd om (o.a.) campagnematerialen te beoordelen, maar ook kunnen zij aangeven welke diensten Centraal Beheer zou moeten aanbieden.
Thomas Spauwen - MWM2
Hoe laat je het hart van de deelnemers aan je community sneller kloppen? Thomas Spauwen (Consultant bij MWM2 Communities) gaf 4 cruciale factoren die je community maken of kraken. Zorg dat je je leden hartelijk welkom heet en geef ze een warm gevoel. Zorg voor continue afwisseling met verrassende vragen of opdrachten. Reageer (niet standaard) op de input van je communityleden en zorg voor periodieke terugkoppelingen, waren enkele van de vele tips die Thomas het aanwezige publiek gaf.
Shirley van Stappershoef - Qmusic
"Als wij naar hen luisteren, luisteren ze ook naar ons". Dit credo neemt Qmusic heel letterlijk, maar zou voor iedere organisatie moeten gelden. In een fantastische presentatie met tal van inzichten en inkijkjes in de werkwijze van Qmusic liet Shirley van Stappershoef zien hoe belangrijk het is om naar je doelgroep te luisteren. Ook vertelde zij dat je vooral niet moet vergeten om iedereen uit je eigen organisatie te informeren over de resultaten van je onderzoeken. Shirley heeft daar overigens wel een erg creatieve invalshoek voor bedacht want op de toiletten van Qmusic hangen posters met de uitkomsten van onderzoeken.
Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer
