Zorg 2018 banner

CZ krijgt de meeste klanten erbij

19 maart 2018. Op basis van Social Insights voorspelt MWM2 dat CZ de winnaar zal zijn van de jaarlijkse strijd om overstappers van zorgverzekering. Naar onze verwachting zal CZ in april, als brancheorganisatie Vektis de cijfers van overstappers van zorgverzekeraars publiceert, er percentueel de meeste klanten bij krijgen. Ondanks dat Menzis als enige van de vier grote zorgverzekeraars de premie had verlaagd verwacht we dat Menzis het moeilijk zal krijgen.

Grondslag voorspelling MWM2

MWM2 doet deze voorspelling n.a.v. een uitvoerige analyse van berichten op social media over de vier grootste zorgverzekeraars in de periode van 1 oktober 2017 tot 1 maart 2018. Uit onze analyse kwam naar voren dat de online oriëntatie op Google naar CZ opvallend hoog was en dat CZ ook op Facebook de meeste posts kreeg. De combinatie van (relatief) hoog volume met een overwegend positief sentiment in de berichtgeving voor CZ, én een uitstekende score op vergelijkingssites als Independer en Zeker.com, maakt CZ de gedoodverfde winnaar.

Het bijna tegenovergestelde zagen we bij Menzis. Een relatief laag volume in de berichtgeving waarbij twee op de drie berichten negatief van toon was, maakt dat we verwachten dat de overstapcijfers van Menzis niet mee zullen vallen. 

Eerder goede voorspelling MWM2

Deze sociale media analyse naar overstappers van zorgverzekeraars is ook vorig jaar door MWM2 uitgevoerd. Toen voorspelden wij veel nieuwe klanten voor Anderzorg en een daling van het aantal verzekerden bij Menzis en VGZ. Deze voorspelling werd later bevestigd door de actuele cijfers van Vektis. Anderzorg kon rekenen op een toename van het aantal verzekerden van 12%, terwijl Menzis en VGZ een verlies moest incasseren van respectievelijk -7% en -4%.

Opvragen rapport

Het gehele rapport naar de drijvers van het sentiment en gedetailleerde inzage in het volume en bereik is tegen een geringe vergoeding op te vragen bij MWM2’s Social Media Manager Aniek Schmal. Ook als u voor uw eigen merk, product of dienst gebruik wil maken van de voorspellende waarde van Social Insight kunt u contact opnemen met Aniek Schmal.

Aniek MG 2194

Meer informatie

Aniek Schmal

a.schmal@mwm2.nl
×

Open Data

Berichten op Twitter, Facebook, online discussies en reviews geven organisaties belangrijke inzichten in trends en ontwikkelingen. Ze bepalen steeds meer de merkreputatie, loyaliteit van merken en aankoop van producten en diensten. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata & vertalen naar waardevolle en bruikbare inzichten is een vak; ons vak. MWM2 biedt daarom meerdere oplossingen om optimaal van deze data gebruik te maken en deze te koppelen aan inzichten uit andere databronnen.

Bekijk meer cases en nieuws over research open & sociale data

Cases & Nieuws
×

Social Insights

Social Insights is de methode om inzichtelijk te maken wat er online over uw merk, product of thema wordt gezegd. Peer-to-peer bepalen immers steeds meer de merk¬reputatie, loyaliteit en aankoop van een merk of product. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata is een vak apart. Monitoring tools volstaan niet omdat het internet ruis en spam bevat en menselijke intelligentie nodig is om te begrijpen welke informatie relevant is, waar die gevonden wordt en hoe deze te interpreteren . MWM2 achterhaalt en bundelt hoge kwaliteitsdata van klanten, ontdekt (latente) klantbehoefte en vertaalt dit naar concrete inzichten, adviezen en kansen.

Bekijk meer cases en nieuws over social insights

Cases & Nieuws