hulp gezin header

Community helpt om netwerk met raadgevers te versterken

Behoefte

De Nationale ombudsman ondersteunt burgers die klachten hebben over een overheidsinstantie. Uit onderzoek blijkt dat bepaalde doelgroepen (gezinnen tussen de 25-49 jaar en ouderen) de ombudsman onvoldoende weten te vinden. De ombudsman heeft de ambitie om deze groep burgers eerder en beter te bereiken via raadgevers/intermediairs die reeds in contact staan met deze doelgroepen.


Aanpak

Middels een research-community zijn we een maand lang in gesprek gegaan met zogenaamde ‘raadgevers’; mensen die door hun werk in direct contact staan met ouderen en gezinnen die te maken (kunnen) krijgen met een stapeling van problematiek. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan artsen, wijkagenten en medewerkers bij voedselbanken. In de community passeerden verschillende onderwerpen de revue: Welk beeld hebben raadgevers van de Nationale ombudsman? Welke probleemsituaties signaleren zij in de dagelijkse praktijk? Op welke wijze kan de Nationale ombudsman deze raadgevers ondersteunen en welke kansen zijn er voor een duurzame samenwerking?


Inzichten

Met deze pop-up community kreeg de Nationale ombudsman bevestiging dat de dialoog met de raadgevers zeker van belang is. De resultaten van het onderzoek bieden inzichten en concrete handvatten in de wijze waarop de Nationale ombudsman haar netwerk-ambitie kan realiseren.

“De research community is voor ons een methodiek die heel goed aansluit bij ons streven als Nationale ombudsman, om dichtbij mensen te komen die in de knel zitten met de overheid of dat dreigen te komen. MWM2 heeft ons in het hele proces goed ondersteund.” Sharon Bartels – communicatieadviseur Nationale ombudsman

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

MWM2portret JustJusta 6zw web

Marjolein Eigenfeld

Teammanager Kwalitatief Onderzoek

m.eigenfeld@mwm2.nl

020 369 9919

×

Panel & Community

Klanten denken graag mee met u mee om uw producten, diensten en communicatie beter te laten aansluiten op hun wensen. Door goed naar uw klanten te luisteren zorgt u voor verbinding en weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Een ideaal instrument om te luisteren naar uw klanten is een eigen panel of community. MWM2 is marktleider op het gebied van Panels & Communities en weet hoe een Community of Panel moet worden opgezet en gemanaged, zodat een deelnemer zich verbonden voelt en er optimale inzichten worden gegenereerd.

Bekijk meer cases en nieuws over research panels en communities

Cases & Nieuws