Razendsnel inzicht in retentie campagnevideo

Behoefte

“Laat Prya er weer zijn voor haar gezin”, dat is de boodschap van de recente campagne van de Nierstichting. In een korte commercial laat de Nierstichting zien hoe nierpatiënt Prya verrast wordt door mooie bemoedigende woorden van haar man. Een video met een belangrijke boodschap en met als uiteindelijk doel om meer donaties op te halen. Maar hoe wordt deze video door hun achterban ontvangen?

Aanpak

Met behulp van de MWM2 Videoscan hebben we de video getest om dit te onderzoeken. Juist voor campagne-video’s, waarbij vaak weinig tijd is voor uitgebreid pretesten, is dit een passende onderzoeksmethode. De Videoscan geeft namelijk al binnen een paar dagen inzicht in de belangrijkste KPI’s van een video zoals: boodschapoverdracht, waardering, retentie, duidelijkheid en relevantie. Bovendien geeft de videoscan respondenten de mogelijkheid om in de video live feedback te geven zodat je ook kwalitatieve inzichten ontvangt.

Inzichten

De Videoscan biedt snel resultaten. Binnen enkele dagen konden we de Nierstichting al vertellen hoe de commercial gewaardeerd wordt. Omdat alle inzichten in een overzichtelijk dashboard staan, zijn deze makkelijk te delen met collega’s. Ook is het mogelijk om te filteren op relevante achtergrondkenmerken als leeftijd of geslacht. En de Videoscan geeft ook inzicht in hoe de kijker de verschillende scenes waardeert. Al deze inzichten gaven de Nierstichting concrete handvatten om hun commercial te optimaliseren.

hotspot 820


Reactie Nierstichting

Met de Videoscan kregen wij op een snelle manier inzicht in de waardering en boodschapoverdracht van onze video. De filtermogelijkheden bieden snel inzicht in mogelijk verrassende resultaten tussen bijvoorbeeld leeftijdsgroepen in je doelgroep. En de beoordeling per scéne tot op de seconde maakt aan- en afhaakmomenten inzichtelijk. De reacties hierbij geven meer duiding in het waarom hiervan en wat de scènes bij de kijkers oproepen. De Videoscan gaf ons goede inzichten om de opbouw en inhoud van de video aan te scherpen”, aldus Wendy van Wijk, corporate communicatie manager bij de Nierstichting. 

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!