Behoefte
Om nieuwe kijkers te trekken en bestaande kijkers loyaal te houden, ontwikkelde NLZIET een vernieuwde versie van hun app. Belangrijke toevoegingen zijn het live bekijken van TV en kunnen terugkijken van nog meer TV-programma’s. Om goed te luisteren naar wat hun huidige gebruikers van deze bèta-app vinden, vroeg NLZIET MWM2 hier onderzoek naar te doen.
Aanpak
MWM2 maakt gebruik van een online survey en een online Research Community. Op deze manier krijgt NLZIET een mix van inzichten over gebruikerservaringen, meerwaarde, notificatieopties en betaalbereidheid van NLZIET-gebruikers van de bèta-app. De online survey geeft op 3 meetmomenten de harde cijfers. Zo kunnen de verwachtingen en de ervaringen met de bèta-app met elkaar vergeleken worden. Op de besloten community wordt onder leiding van een ervaren communitymanager gevraagd naar de achterliggende verhalen en redenen waarom.
Inzichten
Met de resultaten uit het onderzoek kan NLZIET haar aanbod nog beter afstemmen op de wensen van haar gebruikers. De combinatie van methoden zorgde voor rijke inzichten. In de survey is de bèta app bijvoorbeeld door vrijwel alle gebruikers goed beoordeeld.
Echter, de meerwaarde is gemixt beoordeeld. In de community is hierop doorgevraagd en werd duidelijk waarom de bèta-app voor de ene groep wel ‘echte meerwaarde’ heeft en voor de andere groep niet. Een ander bijkomend voordeel van de besloten community is dat bugs door de directe feedback snel werden opgelost.
Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer
