Behoefte
De NOS is als grootste nieuwsorganisatie van Nederland ook een grote speler op digitaal gebied. Online kanalen zoals de website NOS.nl en de NOS app bereiken miljoenen Nederlanders. Binnen deze omgevingen wordt verslaggeving geboden op het gebied van nieuws, sport en evenementen.
Om te achterhalen hoe de leidende positie van NOS.nl en de NOS app op lange termijn behouden kan worden, wenst NOS inzicht in de ervaring van de doelgroep. Er is behoefte aan actuele learnings aangezien het huidige design een aantal jaar oud is.
Aanpak
Met een kwalitatief onderzoek hebben wij verkend welke rol en positie NOS momenteel inneemt onder de doelgroep, hoe NOS.nl en de NOS app momenteel worden ervaren en welke verbeterkansen er bestaan.
Er zijn 12 gesprekken afgenomen in MWM2’s UX lab waar op 2 afzonderlijke dagen de NOS website ofwel de app centraal stond. De inzet van eyetracking maakte het voor NOS tastbaar hoe de gebruiker de website bekijkt. Van elke deelnemer is geobserveerd hoe de journey binnen de NOS website en app verloopt. Daarnaast vroegen wij de gebruiker hardop te denken om de denk- en beslisprocessen tijdens de navigatie bloot te leggen.
Inzichten
Met het gebruikersonderzoek kreeg NOS een kijkje in de gedachtewereld van de gebruiker. Een belangrijk resultaat is dat zowel de NOS website als de app intuïtief werken. Het is duidelijk hoe de navigatie werkt waardoor het hoofddoel van de eindgebruiker wordt bereikt: snel op de hoogte zijn van (het laatste) nieuws.
Ook zijn er verbeterkansen voor optimalisatie gesignaleerd. NOS gaat een aantal onderdelen van de website/app onder de loep nemen aangezien blijkt dat deze een prominentere rol mogen innemen ofwel de relevantie juist ontbreekt. Verder zorgt het design op een aantal plekken voor gebrek aan overzicht tijdens het scannen. Naast deze resultaten heeft NOS inspiratie opgedaan voor doorontwikkeling op lange termijn.