NOS header

UX onderzoek voor de grootste nieuwsorganisatie van Nederland

Behoefte

De NOS is als grootste nieuwsorganisatie van Nederland ook een grote speler op digitaal gebied. Online kanalen zoals de website NOS.nl en de NOS app bereiken miljoenen Nederlanders. Binnen deze omgevingen wordt verslaggeving geboden op het gebied van nieuws, sport en evenementen.

Om te achterhalen hoe de leidende positie van NOS.nl en de NOS app op lange termijn behouden kan worden, wenst NOS inzicht in de ervaring van de doelgroep. Er is behoefte aan actuele learnings aangezien het huidige design een aantal jaar oud is.

Aanpak

Met een kwalitatief onderzoek hebben wij verkend welke rol en positie NOS momenteel inneemt onder de doelgroep, hoe NOS.nl en de NOS app momenteel worden ervaren en welke verbeterkansen er bestaan.

Er zijn 12 gesprekken afgenomen in MWM2’s UX lab waar op 2 afzonderlijke dagen de NOS website ofwel de app centraal stond. De inzet van eyetracking maakte het voor NOS tastbaar hoe de gebruiker de website bekijkt. Van elke deelnemer is geobserveerd hoe de journey binnen de NOS website en app verloopt. Daarnaast vroegen wij de gebruiker hardop te denken om de denk- en beslisprocessen tijdens de navigatie bloot te leggen.

Inzichten

Met het gebruikersonderzoek kreeg NOS een kijkje in de gedachtewereld van de gebruiker. Een belangrijk resultaat is dat zowel de NOS website als de app intuïtief werken. Het is duidelijk hoe de navigatie werkt waardoor het hoofddoel van de eindgebruiker wordt bereikt: snel op de hoogte zijn van (het laatste) nieuws.

Ook zijn er verbeterkansen voor optimalisatie gesignaleerd. NOS gaat een aantal onderdelen van de website/app onder de loep nemen aangezien blijkt dat deze een prominentere rol mogen innemen ofwel de relevantie juist ontbreekt. Verder zorgt het design op een aantal plekken voor gebrek aan overzicht tijdens het scannen. Naast deze resultaten heeft NOS inspiratie opgedaan voor doorontwikkeling op lange termijn.

 

"Ondanks dat was afgesproken dat we alleen een one-pager zouden ontvangen, hebben jullie een zeer uitgebreid rapport geleverd waar we écht heel veel aan hebben", aldus Sarah Garritsen van NOS.

Vragen of interesse? Ik vertel u graag meer

Manon MG 2371

Manon van de Schilde

Expert UX Onderzoek

m.vandeschilde@mwm2.nl

020 369 9966

×

UX-onderzoek

Het wordt steeds belangrijker om digitale producten op continue basis te optimaliseren en bij te blijven met de snelle ontwikkelingen op de markt. UX onderzoek is nodig om te achterhalen wat hun behoefte en ervaring is. MWM2 biedt uiteenlopende methoden en technieken om uw website en/of mobiele applicaties te onderzoeken. Wij werken met zowel kwantitatieve als kwalitatieve methoden en zien kansen voor vernieuwing in elke fase van het onderzoekstraject: van concept tot design, van prototype tot website die al live staat.

Bekijk meer cases en nieuws over UX-onderzoek

Cases & Nieuws
×

Communicatie & Merk

Marktonderzoek vormt de essentiële basis voor het bouwen van sterke merken. MWM2 biedt een breed scala aan oplossingen op het gebied van campagne- en merkonderzoek. Zo heeft MWM2 bijvoorbeeld de communicatietoets; een volledige pre-test die inzicht levert in boodschap overdracht, waardering, merk en effect. MWM2 heeft ook een eigen UX-lab waar applicaties en websites worden getest.

Bekijk meer cases en nieuws over communicatie en merk

Cases & Nieuws