...

Grootschalig landelijk onderzoek naar studenttevredenheid

De Nationale Studenten Enquête (NSE) is een grootschalig landelijk onderzoek naar studenttevredenheid. Jaarlijks worden bijna alle studenten in het Nederlandse hoger onderwijs uitgenodigd om hun mening te geven over hun opleiding en hogeschool of universiteit. In twee maanden tijd hebben maar liefst 286.000 studenten hun mening gegeven. De NSE wordt gebruikt voor studiekeuze-informatie en voor het verbeteren van het onderwijs. 

Waarom de Nationale Studenten Enquête? 
Studentenoordelen laten zien wat de studenten die nu studeren, vinden van hun opleiding en onderwijsinstelling. Heel handig als je aan het zoeken bent naar een opleiding die bij jou past. Want wie kan een opleiding nu beter beoordelen dan de studenten die deze studie al volgen? Maar de studentenoordelen worden ook gebruikt om de opleiding te verbeteren. De hogeschool of universiteit kan hierdoor namelijk goed zien waar nog verbeterpunten liggen. 

Objectieve informatie over opleidingen en onderwijsinstellingen draagt bij aan de kwaliteit en transparantie van het hoger onderwijs. Vanuit die gedachte heeft het ministerie van OCW in overleg met de studentenorganisaties en de hoger onderwijsinstellingen aan Studiekeuze123 de opdracht gegeven om de Nationale Studenten Enquête te organiseren. Zij hebben na een aanbestedingstraject MWM2 gekozen om dit onderzoek uit te voeren.  

Aanleveren studentgegevens via NSE Portal 

Om de NSE te kunnen uitvoeren, is het voor deelnemende onderwijsinstellingen noodzakelijk om hun studentgegevens aan te leveren. Hiervoor is het NSE Portal in het leven geroepen. Dit online portal maakt het voor instellingen overzichtelijk om hun studentgegevens aan te leveren. Tijdens het aanleverproces wordt het bestand met studentgegevens automatisch gecontroleerd op de inhoud, om handmatige aanpassingen achteraf te voorkomen. Hierbij wordt gebruikgemaakt van het CROHO-register, om te verifiëren dat alle aangeleverde combinaties van opleidingskenmerken overeenkomen met de administratieve werkelijkheid. 

Inzichten: NSE 2022 succesvol uitgevoerd 
In een tijdsbestek van twee maanden werden 862.000 studenten voor dit tevredenheidsonderzoek via de e-mail uitgenodigd. Ruim 286.000 studenten hebben hun mening gegeven over hun opleiding en hogeschool of universiteit. De surveysoftware van Crowdtech heeft de grote aantallen users van de vragenlijst zonder moeite kunnen verwerken. Daarna is in 6 weken tijd alle data opgeschoond en klaargemaakt voor uitlevering aan de instellingen en Studiekeuze123. Op 31 mei 2022 zijn de resultaten van de NSE 2022 gepubliceerd op de website van Studiekeuze123. Hiermee is de NSE 2022 succesvol afgerond en kijken wij alweer vooruit naar de NSE 2023. 
 

Lees het volledige persbericht NSE 2022: Ondanks onzekerheden blijft tevredenheid in hoger onderwijs stabiel 

Deel dit via socials:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
6 tips voor een actief klantpanel

In deze whitepaper geven wij zes tips over hoe je een klantpanel optimaal inzet en benut voor je organisatie. Download het nu!