Header web vraag 1

Is dit wel het moment om een klantonderzoek uit te voeren?

JA! Er zijn door corona twee belangrijke ontwikkelingen op gang gekomen waardoor klantonderzoek juist nu relevant is. Ten eerste is voor heel veel organisaties hun ‘werkelijkheid’ totaal anders geworden. Klantreizen zijn van de ene op de andere dag radicaal veranderd. Waren we hiervoor nog met z’n allen op zoek naar hoe een optimale klantbeleving (CX) te realiseren, ineens telt dat niet meer. Het gaat er nu om dat alles transactioneel en operationeel in orde is. Zorgen dat je mensen kan bedienen in een tijd van crisis. Digitale dienstverlening staat hierbij meer dan ooit voorop.

Daarnaast is ontwikkeling bij veel bedrijven in een stroomversnelling gekomen. Iedereen is bezig met communicatie, marketing, productontwikkeling, etc. om er maar voor te zorgen dat we de crisis doorkomen en na de crisis kunnen doorpakken. Net als voor de crisis is de visie van MWM2 dat je naar klanten moet luisteren om tot de beste oplossingen te komen. Want als je niet luistert en niet meet, dan weet je ook niets. En als je niets weet, is de kans aanzienlijk dat je de plank misslaat.

Leuk voor surveyonderzoek, maar hoe zit het met groepsdiscussies en interviews?”, zul je je afvragen. MWM2 Kwalitatief heeft hierop het juiste antwoord. Dankzij moderne technieken is er geen enkele belemmering om het gesprek op afstand met iemand aan te gaan. Juist nu zijn drukbezette doelgroepen eenvoudiger te bereiken. Ze kunnen vanuit huis meedoen en snakken veelal naar een verzetje. Door deze crisis is de acceptatie en het gebruik van videobellen in één week geëxplodeerd. Vanzelfsprekend zijn er ook uitdagingen bij onderzoek op afstand, zoals het oppikken van non-verbale signalen. In onze blogserie wordt dit behandeld en worden hiervoor passende oplossingen geboden.

Een groot risico wat juist nu op de loer ligt, is dat we toegeven aan de angst die momenteel regeert, en vanuit dit eenzijdige sentiment beslissingen nemen. Dat is menselijk en logisch, maar over het algemeen is angst geen goede raadgever. Juist daarom, en juist nu is klantonderzoek uitgevoerd door professionals nodig om evidence-based beslissingen te kunnen nemen. Wel is het zinvol om bij de inrichting van een onderzoek rekening te houden met de veranderde wereld:

  • Stel juist nu open vragen voor duiding. Denk ook aan mogelijkheden voor kwalitatief onderzoek om te verdiepen en antwoorden in perspectief te plaatsen.

  • Stel bij belangrijke vragen in een onderzoek de vraag: “Welke rol speelt de coronacrisis voor u persoonlijk op [onderwerp]?”

  • Kijk goed naar vraagsets of die passend zijn. Het heeft voor een supermarkt weinig zin om na een “echte” hamsterweek te vragen of de schappen goed gevuld waren.

  • Hou bij analyseren en rapporteren rekening met het umfeld van de coronacrisis.

Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer

Govert MG 2754

Govert van den Bos

Directeur

g.vandenbos@mwm2.nl

020 369 9933

×

Klantbeleving

Door goed naar uw klanten te luisteren weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Hierdoor worden uw producten en diensten beter afgestemd op de wensen van de klant. Dit leidt tot een optimale klantbeleving en trouwe klanten. MWM2 meet niet alleen tevredenheid, maar ook loyaliteit, NPS en CES waarbij gebruik wordt gemaakt gevalideerde analysemodellen en benchmarks. Wij hanteren diverse kwalitatieve en kwantitatieve technieken waaronder: interactieve workshops, klantsafari’s, focusgroepen en (online) dagboekonderzoek.

Bekijk meer cases en nieuws over klantbeleving

Cases & Nieuws
×

Kwantitatief Onderzoek

Sommige vraagstukken vragen om een cijfermatige, statistische onderbouwing. Kwantitatief onderzoek wordt ingezet bij vraagstukken die antwoorden nodig hebben in termen van hoeveelheid. De representativiteit en statistische betrouwbaarheid zijn daarbij van belang. Kwantitatief onderzoek bij MWM2 wordt doorgaans online uitgevoerd. MWM2 ontwikkelt relevante, visuele en vooral respondentvriendelijke vragenlijsten die gemakkelijk kunnen worden ingevuld door deelnemers op elk device.

Bekijk meer cases en nieuws over kwantitatief onderzoek

Cases & Nieuws
×

Panel & Community

Klanten denken graag mee met u mee om uw producten, diensten en communicatie beter te laten aansluiten op hun wensen. Door goed naar uw klanten te luisteren zorgt u voor verbinding en weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Een ideaal instrument om te luisteren naar uw klanten is een eigen panel of community. MWM2 is marktleider op het gebied van Panels & Communities en weet hoe een Community of Panel moet worden opgezet en gemanaged, zodat een deelnemer zich verbonden voelt en er optimale inzichten worden gegenereerd.

Bekijk meer cases en nieuws over research panels en communities

Cases & Nieuws