web banner Pascal Wortel

Hoe denkt Gen Z over de woningmarkt?

Jongeren zijn steeds lastiger te bereiken voor onderzoek. Om deze reden heeft MWM2 in 2022 het Gen Z Panel opgericht dat inmiddels uit meer dan 1.500 jongeren bestaat in de leeftijd van 15 t/m 25 jaar. Deze jongeren worden via WhatsApp uitgenodigd om deel te nemen aan onderzoek. Jongeren willen graag hun mening geven, maar dan wel op de plek waar zij actief zijn. WhatsApp blijkt vanwege het hoge responsepercentage een goed medium hiervoor te zijn.

Centraal Beheer en Interpolis hebben eind 2022 een onderzoek over de woningmarkt onder Gen Z uitgevoerd. In dit interview vertelt Pascal Wortel - Customer Insights Manager bij Centraal Beheer - meer over dit onderzoek.

1.       Kun je wat meer vertellen over het onderzoek? 

Interpolis en Centraal Beheer zijn actief in het woondomein waarbij verduurzaming een belangrijke rol speelt. Samen met Interpolis wilden wij achterhalen wat de behoefte van Gen Z - onze toekomstige klanten - is op het gebied van de woningmarkt. Hoe kijken zij naar hun eerste woning, wat vinden zij hierbij belangrijk, welke zorgen hebben ze over de woningmarkt en hoe moeilijk gaat het worden om aan een woning te komen?

2. Jullie hebben gebruik gemaakt van het Gen Z Panel. Hoe hebben jullie dit ervaren?
We wilden jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 18 jaar bevragen. Gen Z is de generatie van de toekomst en dit worden onze nieuwe klanten. Deze doelgroep zit niet in ons eigen klantenbestand en is moeilijker te bereiken voor onderzoek. Net als Interpolis staan wij erg open om nieuwe dingen uit te proberen. Door dit onderzoek via WhatsApp Survey uit te voeren konden we hier voor een eerste keer mee kennismaken en achterhalen hoe jongeren en natuurlijk ook wij dit ervaren.

Op een laagdrempelige manier sparren met je doelgroep
We vonden het leuk om te leren hoe wij een onderzoek kort en bondig konden houden onder deze doelgroep. En mooi om te zien dat dit zeker geen afbreuk doet aan de resultaten. De woningmarkt is een veranderende markt. Vandaar dat het goed is om de vinger aan de pols te houden en op de hoogte te blijven waar deze doelgroep zich mee bezig houdt. WhatsApp Survey maakt het mogelijk om op een makkelijke manier even met jongeren te sparren om te achterhalen hoe zij erin staan en wat hun verwachtingen zijn. Wat ons verder nog opviel was dat, in tegenstelling tot wat wij hadden verwacht, jongeren nog niet veel berichten met voice inspraken. Slechts 5 tot 10 procent van de respondenten sprak het open antwoord op deze manier in.

Veldwerk binnen 1 dag afgerond
Het veldwerk was snel afgerond. Binnen 1 dag hadden we al het gewenste aantal respondenten binnen. Jongeren zijn moeilijk te bereiken voor onderzoek aangezien ze op andere kanalen zitten dan de 'oudere' consument die we nu benaderen. We zijn dan ook zeer content met de response van meer dan 300 jongeren in de leeftijd van 15 – 18 jaar. Aangezien ze zelf ook niet in ons klantenbestand zitten en wij hen dus niet direct kunnen benaderen.

3. Tot welke inzichten heeft dit geleid?

Jongeren verwachten langer thuis te blijven wonen doordat de woningmarkt op slot zit. Vanwege de hoge prijzen van de huizen en het eigen vermogen dat je moet meenemen. Maar ook door de hoge lasten. Als deze doelgroep langer thuis blijft wonen dan komen ze ook voor bepaalde producten minder in aanmerking zoals de inboedel- en opstalverzekering. Dit leidt tot een kleinere doelgroep voor bepaalde producten waar je ook weer op moet inspelen door hen wel andere producten aan te bieden. Zodat ze wel bekend met ons merk zijn en in de toekomst wel de producten bij je aanschaffen. 


4. Zou je voor een volgend onderzoek onder Gen Z weer gebruik maken van dit panel?
Er zijn nog genoeg vraagstukken waar je het gesprek met Gen Z mee kunt aangaan. Denk bijvoorbeeld aan gaming en de metaverse. Door met Gen Z het gesprek aan te gaan, kun je makkelijk achterhalen of je in deze digitale werelden als sponsor zichtbaar moet zijn. Zodat je jongeren alvast kennis kunt laten maken met je merk. Op de planning staat nu om het Gen Z Panel en de infographic ook nog verder intern te delen. En we verwachten dat hier ook nog wel andere vraagstukken uit de business voortkomen die we onder het Gen Z Panel willen toetsen.

 

5. Heb je tips voor andere organisaties die onderzoek onder Gen Z willen uitvoeren?
Als organisatie wil je voorkomen dat je later alleen met een vergrijsd klantenbestand zit. Mijn tip is dan ook als je Gen Z aan je wilt binden dat het dan goed is om te weten wat er bij hen speelt. Dit kun je alleen doen door de doelgroep ook te bevragen over wat er speelt in hun leven, waar denken ze over na en wat vinden ze belangrijk? Zodat je hier als organisatie op kunt inspelen. Als je producten of diensten gaat ontwikkelen dan wil je ook dat het voor jongeren interessant is. Zodat je hen (later) als klant kunt verwelkomen. 

Meer informatie
Wil je meer informatie over ons Gen Z Panel. Neem dan vooral contact met mij op. De infographic over de woonwensen van Centraal Beheer en Interpolis kun je hier downloaden.  

“Als organisatie wil je voorkomen dat je later alleen met een vergrijsd klantenbestand zit. En mijn tip is dan ook als je Gen Z aan je wilt binden dat het dan goed is om te weten wat er bij hen speelt. WhatsApp Survey is een zeer geschikt instrument waarmee je op een laagdrempelige manier in contact komt met deze doelgroep." Pascal Wortel van Centraal Beheer.

Vragen of interesse? Ik vertel je graag meer

boris

Boris Kugel

Research Consultant

b.kugel@mwm2.nl

×

Klantbeleving

Door goed naar jouw klanten te luisteren weet je precies wat er speelt bij jouw doelgroep. Hierdoor worden jouw producten en diensten beter afgestemd op de wensen van de klant. Dit leidt tot een optimale klantbeleving en trouwe klanten. MWM2 meet niet alleen tevredenheid, maar ook loyaliteit, NPS en CES waarbij gebruik wordt gemaakt gevalideerde analysemodellen en benchmarks. Wij hanteren diverse kwalitatieve en kwantitatieve technieken waaronder: interactieve workshops, klantsafari’s, focusgroepen en (online) dagboekonderzoek.

Bekijk meer cases en nieuws over klantbeleving

Cases & Nieuws
×

Communicatie & Merk

Marktonderzoek vormt de essentiële basis voor het bouwen van sterke merken. MWM2 biedt een breed scala aan oplossingen op het gebied van campagne- en merkonderzoek. Zo heeft MWM2 bijvoorbeeld de communicatietoets; een volledige pre-test die inzicht levert in boodschap overdracht, waardering, merk en effect. MWM2 heeft ook een eigen UX-lab waar applicaties en websites worden getest.

Bekijk meer cases en nieuws over communicatie en merk

Cases & Nieuws
×

Panel & Community

Klanten denken graag mee met u mee om uw producten, diensten en communicatie beter te laten aansluiten op hun wensen. Door goed naar uw klanten te luisteren zorgt u voor verbinding en weet u precies wat er speelt bij uw doelgroep. Een ideaal instrument om te luisteren naar uw klanten is een eigen panel of community. MWM2 is marktleider op het gebied van Panels & Communities en weet hoe een Community of Panel moet worden opgezet en gemanaged, zodat een deelnemer zich verbonden voelt en er optimale inzichten worden gegenereerd.

Bekijk meer cases en nieuws over research panels en communities

Cases & Nieuws